Summa sidvisningar

söndag 3 maj 2015

Varje människa är en berättelse


Människan är en berättelse, så tänk vad många berättelser en lärare får ta del av

En läsvärd bok, skriven av Clarence Crafoord 

För att kort sammanfatta boken ”Människan är en berättelse”, vill jag betona följande: Om man är nyfiken och har inställningen att andra människor bär på intressanta berättelser, samtidigt som man anstränger sig för att lyssna med både öron och ögon kan världen vara en härlig utmaning. Överallt väntar överraskningar. Du behövs och andra behöver dig.

Alla människor är en produkt av det liv de har levt. En människa är den hon är på grund av det hon har upplevt, känt och sett. Man bär alltid med sig sina erfarenheter och genom dem skapar man förväntningar både på sig själv och på omgivningen. Boken handlar om just detta, att man som människa är en produkt av alla sina upplevelser.

Crafoord framhåller att alla människor vill bli sedda och bekräftade och det är genom möten med andra människor som detta sker. I ett möte är det, enligt Crafoord flera yttre förutsättningar som spelar in, som t.ex. förväntningar. Med förväntningar menas ens egna förväntningar, som är påverkade av allt man har upplevt, men även förväntningar hos dem man möter eller snarare vad man tror de man möter förväntar sig. Dessa förväntningar kan både driva framåt och bromsa, men det är viktigt att man är medveten om dess krafter.

I boken klargör Crafoord att man kan lyssna på många olika sätt. För att vara en god lyssnare krävs att man lyssnar uppmärksamt på både det sagda och det osagda. En god lyssnare är uppmärksam på det som berättas med ord, men även på nyanser i språket, på kroppshållning, kroppsspråk och på tystnaden. Även tystnaden talar sitt språk och förmedlar budskap. Den intresserade lyssnaren kan markera sitt intresse med både sitt kroppsspråk och med sina ord. Genom att ställa rätt frågor kan den skicklige lyssnaren få reda på mer detaljer och samtidigt få den som berättar att känna sig betydelsefull.

Crafoord tar även upp begreppet sekretess. Här finns den lagbundna sekretessen inom olika yrken, men också sekretessen som kan sammanfattas med att man visar gott omdöme. En person som vet när man sak vara tyst och bevara ett förtroende blir i längden uppskattad av sina medmänniskor. Människor har behov av människor och när man upplever utanförskap är det oftast avsaknaden av någon/ några att dela vardagen med som gör ondast. Både barn och vuxna kan känna utanförskap i vardagen, mobbning och utestängning förkommer i alla åldrar och i alla samhällsklasser.

Till sist vill jag lyfta fram en intressant reflektion; att uppmaningen ”var bara dig själv” kan vara svår att följa, eftersom man alltid påverkas av både omgivningen och av sin egen historia. Detta har jag inte tänkt så mycket på innan, men man ju är en produkt det man har upplevt; både det positiva och det negativa. Man bär därigenom med sig sitt förflutna.

Boken ger kunskap om hur människor fungerar, den fick mig att reflektera och gav mig flera tankeställare. Jag funderar över vilka människor jag "bär med mig”; på vilket sätt har jag påverkats och hur märks det på mig? En annan tanke gäller det där med att vara en bra lyssnare; jag trodde innan att detta var en egenskap man föds med, men kanske kan man lära sig det?  Den här boken kan nog påverka. Jag rekommenderar den till alla som arbetar med människor.

Crafoord, Clarence (1994). Människan är en berättelse: tankar om samtalskonst. Stockholm: Natur och kultur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar