Summa sidvisningar

söndag 10 maj 2015

Att skapa förutsättningar


Jag fick frågan: Vad krävs för en ”lyckad undervisning”?

 Detta är givetvis komplext och det finns inget universellt enkelt svar på frågan, eftersom alla individer är unika. Jag tror ändå att man i stort kan sammanfatta svaret med följande: att ge eleverna rätt förutsättningar.

Det handlar att hitta eleverna och att bygga upp förtroenden, stärka deras självkänsla, samt att successivt guida dem fram till lyckat resultat; där de känner sig stolthet över vad de lärt sig. Den positiva känslan ska vara så stark och lyftas fram på ett så synligt sätt att eleverna hittar den inre motivationen till att vilja lyckas igen. När de hittar sin inre motivation och börjar sätta upp förväntningar på sig själv kan man som pedagog finnas till hands för att hjälpa dem att bygga upp en kunskapsbank av fakta och nya utvecklande strategier, vilka leder till fortsatt framgång och ökat lärande. I ”kunskapstrappan” nedan synliggörs mina tankar.

  









Eleven når sina mål









Ökat lärande, som synliggörs







Nya strategier byggs upp








Ytterligare framgångar som uppmärksammas





Eleven blir mer självständig och vågar mer





Eleven hittar sin inre motivation






Synliggöra resultat








Stärka elevens självkänsla och självförtroendet genom guidad undervisning

Bygga upp förtroende








Hitta eleven










                      

2 kommentarer:

  1. Det ligger en hel del i det du skriver om. Jag tror emellertid, precis som en enig forskarvärld inom lärande, att eleverna måste delges syftet och målet. När eleverna delges och engageras i "Vart ska vi och varför?" och "Hur kommer vi dit?" ökar såväl elevernas motivation som inflytande och ansvar.
    Som lärare ger jag eleverna tilltro till deras förmåga genom att ha höga förväntningar. Att också uttrycka att fel gör vi på vägen men vi tar lärdom av dem, gör att de känner förtroende.
    Jeremy Hodgen och Dylan Wiliam menar att tre typer av feedback är nödvändig i formativ bedömning: Från elev till lärare, från lärare till elev och den tredje mellan elever. Att visa på resultat och hur eleven i fråga kan göra för att komma vidare är ytterligare en viktig aspekt i den formativa bedömningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, detta har jag skrivit om i tidigare inlägg. Det du beskriver kallar jag, i detta inlägg, kortfattat för ”guidad undervisning” och "synliggöra resultatet". I detta ingår givetvis förväntningar, feedback, att lära sig av sina misstag och att känna till syfte och mål ... tillsammans med en massa andra saker. MEN relationer överbryggar mycket och att man som lärare bygger upp förtroende är, enligt mig, en bra start till fortsatt lärande för alla elever!

      Radera