Summa sidvisningar

söndag 26 april 2015

Att arbeta entreprenöriellt känns rätt

Lär man sig något på att göra en musikal?

Min pappa ringde mig och sa att jag skulle läsa en artikel i Sydsvenskan. Jag hittade artikeln på nätbilagan och det var intressant läsning! I Lund har två högstadieskolor låtit sina elever i åttan jobba en hel vecka enbart med att sätta upp en musikal. 

Läs artikeln och se på den korta videon på youtube. Redan i videon finns svaret på rubrikens fråga: "Kan man lära sig något på att göra en musikal?” 
Svaret är: Ja, absolut, man lär för livet!


Tänk om alla elever på högstadiet fick den här möjligheten!

Själva tidningsartikeln hittar ni här: 


Ett citat från artikeln:
”Skillnaden från mycket av klassrumsarbetet är att detta blir på riktigt. Man skapar nytta för någon annan (publiken) och anpassar sitt arbete till åskådarna. Man lär sig att man kan jobba ihop med människor man normalt inte umgås med. Och eleverna är med och driver arbetet framåt på lika fot med de vuxna. Det gör arbetet meningsfullt.”

I artikeln står också detta om entreprenöriellt arbete:
Det entreprenöriella lärandet främjar också kompetens att fatta beslut, kommunicera och samarbeta. Det betyder att ta tillvara möjligheter och förändringar samt att utveckla och skapa värden – personliga, kulturella, sociala eller ekonomiska.
Entreprenörskap i skolan är ett pedagogiskt förhållningssätt i klassrummet. Arbetsformerna stimulerar fantasi och skapande. Inre drivkrafter och motivation är viktigt för det entreprenöriella lärandet i alla åldrar. Centralt är att sätta det eleverna gör i ett sammanhang och se till helheten. Ämnesövergripande tematiska arbetssätt där elever tar ansvar för sitt lärande och där resultatet kan vara till nytta utanför skolan är karaktäristiskt. Samarbete med aktörer utanför skolan gör skolarbetet mer verklighetsanknutet."

En nyligen utgiven rapport om resultaten av entreprenöriellt lärande, har använt en känslomässig mätstrategi och kvalitativa djupstudier för att visa att arbetssättet leder till ökad självinsikt och ökad förmåga hos eleverna att göra sin röst hörd.

På skolverkets hemsida står det att:
”Entreprenöriellt lärande innebär att utveckla och stimulera generella kompetenser som att ta initiativ, ansvar och omsätta idéer till handling. Det handlar om att utveckla nyfikenhet, självtillit, kreativitet och mod att ta risker.”

Att arbeta entreprenöriellt känns rätt 
och jag blir glad av att läsa om vad som görs i Lund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar