Summa sidvisningar

måndag 25 maj 2015

Att växa tack vare kritik och feedback

Det är bra, men hur blir det bättre?

Det är viktigt att förstå att man oftast måste försöka flera gånger för att utvecklas. Man får försöka och försöka igen. Detta vet vi inom sportens värld och det är självklart när man ska lära sig att spela ett instrument. Då det gäller skrivande är det också naturligt att man gör en kladd först och att man sedan ändrar i texten ett flertal gånger.

Det är dock svårt att klara av att utvecklas på egen hand. Ibland behöver man hjälp för att utvecklas. Denna hjälp kan komma från en coach, en lärare, en förälder eller kanske ifrån klasskamrater. Här kommer en video, på ca 6 minuter, som visar detta på ett underbart sätt. Elever undervisas i hur man ger feedback och hur man växer genom att ta till sig av kritiken.  

4 kommentarer:

  1. Fantastisk film!
    Jag tror att jag lärde mig något. : )

    SvaraRadera
  2. Ja, filmen säger mycket! Den var med i Matematiklyftet, men bra Ing-Gun att du tipsar om den igen.Även bra saker kan falla i glömska (i alla fall för mig).

    Vad tror ni om att visa den för elever? Skulle den passa att visa på ett föräldramöte?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen är tydlig och superbra! Ja, jag såg den på matematiklyftet och den kan man se flera gånger. Jag visade den för eleverna i min klass, 4A och den var uppskattad. De drog paralleller med "när man skriver", att man måste skriva en text många gånger innan den är klar. I 5A ritade de fjärilar efter de sett på filmen. De gjorde som i filmen och den lektionen var toppenbra! Prata med Ulf så berättar han.

      Radera