Summa sidvisningar

fredag 7 september 2018

TV serie som behandlar mobbning

Berätta för mig

På UR-Skola finns en TV-serie som handlar om mobbning. Den heter ” Berätta för mig” och serien är mycket bra. Jag rekommenderar den verkligen! Den har 5 fristående dramatiserade avsnitt, där varje avsnitt är ca 9-10 minuter långt.

Handlingen i kort: En kille i mellanstadieåldern videochattar med sin storasyster och berättar vad som händer runt honom och i skolan. Det han berättar om visas som en kort film. Den handlar om nätmobbning på olika sociala medier, grupptryckets betydelse vid mobbning, utanförskap och känslan av att vara annorlunda, makt och kamratskap samt hur ensam man kan känna sig när man blir utstött av kompisgänget. 

Efter varje avsnitt passar det bra att prata om innehållet och det finns en lärarhandledning med lektionstips och passande diskussionsfrågor. 

Jag är helt övertygad om att eleverna kommer uppskatta både serien och de samtal som man har efter varje avsnitt. 

Här hittar ni TV-serien

Här hittar ni lärarhandledningen:



1 oktober 2018
Vi har nu börjat jobba med detta, idag såg vi första avsnittet. Innan vi såg det pratade vi om vilka olika roller det finns i ett ” obbningsärende"; den (de) drabbade, mobbare, medhjälpare, förstärkare, passiv åskådare och försvarare. Vi analyserade filmen utifrån dessa roller och sedan knöt vi handlingen till vår egen vardag i skolan. Superbra lektion! 
Lärarhandledningen gav mig bra idéer! 


2 kommentarer: