Summa sidvisningar

torsdag 23 oktober 2014

Feedback och feedforward


Feedback

Feedback betyder återkoppling och kan vara väldigt givande, men också mycket jobbig att ta emot. Det beror på både hur den levereras och på hur man tar emot den. Att ge feedback i form av uppskattning och bekräftelse är en av de viktigaste faktorerna för framgång i både undervisning, arbete och relationer, men ibland måste man också få veta vad som kan förbättras eller inte fungerar i form av konstruktiv kritik. Feedback som ges på rätt sätt är oftast ett bra redskap och det är bra att ha kunskap om hur man faktiskt ger feedback på bäst sätt.

Bra feedback förebygger konflikter, ger utveckling, stärker självkänslan, bygger relationer, ger ökad effektivitet och gör att vi lättare närmar oss målet.

Dålig feedback å andra sidan ger lätt motsatt effekt, så man bör tänka till lite innan man ger feedback.

Att ge konstruktiv feedback
  • Den ska alltid vara väl genomtänkt innan.
  • Den ska alltid utgå från att man vill den andra väl
  • Den ska syfta till att utveckla individen
  • Den ska innehålla tydliga exempel på vad som var bra och vad som inte var bra
  • Den ska förklaras med vilka konsekvenser det får
  • Den ska ge exempel på hur något kan göras istället
  • Den ska också förklara orsaken till bedömningen

Om du däremot vill att allt ska gå åt skogen kan du göra så här:

  • Ge kritiken offentligt. Ju fler som hör desto fler kan lära sig.
  • Rusa in när det passar dig. Tänk bara på dina behov.
  • Generalisera genom att använda ord som: ”alltid”, ”aldrig”, ”jämt”, ”igen” eller ”varje gång”.
  • Visa tydligt på alla fel som personen har eller gör.
  • Beskriv samtidigt gärna teorier om varför du tror att personen handlar som hon gör.
  • Tydliggör att du inte tror att personen är kapabel till förändring.

Feedforward

Feedback:
 Att bedöma en persons prestationer för att förbättra.
Feedforward: Att visa någon på möjligheter till framtida prestationer för att förbättra.
Här har man fokus framåt istället för bakåtNär ett arbete ska bedömas är det lätt att man pratar om de saker som gått fel istället för att fokusera på det som fungerat bra. Nackdelen med detta är att vi lätt fastnar i dåtid och ältar detta. Då kan det vara bättre att ta till feedforward metoden, som går ut på att undvika fokus på personen i sig utan istället titta på själv uppgiften och diskutera hur detta kan förbättras. Tänkandet är lösningsbaserat och kan vara lättare att ta in då det inte känns lika personligt och dessutom visar på en tilltro till att en positiv förändring är möjlig. 

Att ta emot feedback - feedbacktrappan
För att feedback ska fungera måste den tas emot på ett bra sätt. Man kan använda sig av redskapet ”Feedbacktrappan” när man ska ta reda på var man själv står eller analysera hur den feedback man gav landade.

På första trappsteget tas ingen feedback emot alls, men ju längre upp man kommer på trappan desto bättre fungerar feedbacken. När man kommit upp till det sista trappsteget har man tagit till dig kritiken, förstått den och kan förändra det som behöver förändras.



  

Bilden ovanför är mycket tydlig.Jag hittade den på SmartBiz webbsida.  

När jag letade efter information om feedback hittade jag även ett bra citat och det får avsluta detta inlägg, då jag tror att det kan vara en hjälp när man får kritik som kan vara svår att ta till sig. Det gäller att kämpa sig uppför feedbacktrappan och samtidigt tänka på citatet nedanför.  

"Bakom varje klagomål finns ett önskemål."

Ben Furman


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar