Summa sidvisningar

söndag 21 september 2014

En studiedag om entreprenöriellt lärande


Entreprenöriellt lärande
– en studiedag på Ulrikaskolan

Alla som ska delta på studiedagen är förberedda, vi har läst några sidor om entreprenöriellt lärande hemma samt funderat på och besvarat frågor, som vi i morgon ska diskutera.

På förmiddagen sitter vi i smågrupper och pratar. Med hjälp av ”lärande samtal” hoppas jag vi alla lyckas få djupare förståelse för både våra egna och varandras tankar.

Målet med dagen är att vi ska stödja varandra i arbetet med att införa entreprenörskap som ett pedagogiskt förhållningssätt i skolan.Vi kommer att börja dagen med att prata om:

  • vad vi anser att entreprenöriellt lärande är
  • vad eleverna behöver kunna i framtiden och hur skolan kan möta nya krav
  • hur vi arbetar nu, samt vad och hur vi kan förändra vårt arbetssätt     vad som känns lätt och vad som känns svårt i detta arbete
  • hur vi kan samarbeta för att hjälpa varandra

Efter en kort paus kommer vi titta lite mer på frågor om genus; undervisar vi pojkar och flickor likvärdigt? Har vi samma krav och ger vi dem likvärdiga förutsättningar?
Vi kommer också att gå djupare in på frågan om hur vi kan arbeta för att stärka de entreprenöriella kompetenserna bäst.


Frågor som förhoppningsvis skapar givande diskussioner och ger insikt är:


  • Hur är en entreprenöriell pedagog?
  • Vilka entreprenöriella kompetenser har jag själv? Vilka behöver jag utveckla? Hur kan vi i arbetslaget och på skolan stödja varandras utveckling?
  • Hur skapar man trygghet i klassrummet, så eleverna vågar pröva, vågar misslyckas och lära sig på både det som lyckas och det som misslyckas?
  • Hur kan du tillsammans med dina kollegor skapa en atmosfär där eleverna är aktiva i sitt lärande snarare än passiva mottagare av ”rätt svar”?

- Jag ser fram emot morgondagen!

Ett dygn senare

Det var en bra dag! Det var trevliga diskussioner och vi lärde oss av varandra. Vi satte ord på vad entreprenöriellt lärande betyder för oss, lyfte fram det vi redan nu gör, samtidigt som vi blickade framåt och vid dagens slut hade alla dessutom planerat in ett arbetsområde där entreprenöriellt lärande är i fokus. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar