Summa sidvisningar

tisdag 30 september 2014

Det coachande entreprenöriella lärandet, del 1


Ledarskapsutbildning
i entreprenöriellt lärande
________________________________________

Det coachande entreprenöriella lärandet, del 1
 I Navets lokaler i Borås fick vi en halvdagsföreläsning av konsultföretaget KR Education från Malmö. De skräddarsyr utbildningar i entreprenörskap och ett coachande förhållningssätt.

Målet med coaching är att öka motivationen och arbetsglädjen genom tydlig kommunikation.  I skolan gäller att hjälpa eleverna att fokusera på det viktigaste; var står jag nu, vart vill jag komma och hur löser jag detta?

Vad är coaching?
  • En kommunikationsform där en coach, genom att ställa rätt frågor, hjälper klienten att leda sig själv.   
  • En samtalsmodell som leder från idé till handling.
  • Ett sätt att hitta det positiva och få den som coachas (klienten) att växa i det.
  • Ett sätt att stimulera kompetenser.
  • En utvecklingsform som stärker den som blir coachad.
… och samtidigt … sist, men inte minst viktigt
  • Ett utmärkt sätt för en ledare att stärka sin ledarroll. Här finns handlingskraft, framgångstänkande och positivism. När du coachar ser du eleven och du får eleven att se sig själv. Du får eleven att må bra. Här i ligger framgången!

Vad en bra coach behöver kunna:     
  • skapa förtroende och närhet
  • direkt kommunikation
  • lyssna aktivt
  • ställa rätt frågor

Att lyssna
Man kan lyssna på olika sätt.

Som coach bör man lyssna aktivt och fokuserat. Det är personen man lyssnar på som är viktig. Detta visar man genom att visa intresse genom ögonkontakt, genom att nicka … ja, genom hela sitt kroppsspråk, men också med hummande, positiva små kommentarer och följdfrågor.

Man kan också lyssna globalt, vilket innebär att man även lägger märke till röstläge, ansiktsuttryck, kroppsspråk och det som inte sägs. Man lyssnar med både ”ögon och öron”.

Ett annat sätt att visa att man lyssnar är att ”spegla” dvs. att man sammanfattar vad som har sagts för att belysa det och visa att man uppfattat.
Andra sätt att underlätta för den som berättar är att ställa frågor. Det är viktigt att frågorna följer naturligt. Frågorna bör vara "öppna" dvs. att de uppmanar till att berätta mer och ger stor valfrihet till berättaren.

Verktyg för samtal - GROOVE
För att bli en bra coach behöver man verktyg, ett verktyg att coachmodellen GROOVE. Lite kortfattat går GROOW ut på att visa hur man ställer coachande frågor som leder samtalet till att den som coachas själv finner en lösning.
G - Goal (Mål)                                   = Öppna frågor om målet
R - Reality (Nuläge)                         = Öppna frågor om nuläget
O - Options (Möjligheter)               = Öppna frågor om vilka möjligheter som finns
O - Obstacles (Hinder)                    = Öppna frågor om vilka hinder som finns
W - Will (Vilja)                                 = Öppna frågor om hur viktigt detta är, hur stark viljan är och vad som antagligen kommer ske.

Till sist kommer tre frågor:
  1. Vad ska du göra nu? 
  2. När gör du det?
  3. Hur får jag reda på att du gjort det?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar