Summa sidvisningar

tisdag 30 september 2014

Pedagogiska teorier som grundade entreprenöriellt lärande



Vilka pedagogiska teorier 
bygger entreprenöriellt lärande på?

Enligt PR-Education kan man knyta flera stora kunskapsteoretiker, filosofer, utvecklingspsykologer och pedagoger till de entreprenöriella idéerna.




Jean Piaget (1896-1980) pratade om dialogens betydelse för inlärning, här sker lärandet.









John Dewey (1859-1952) myntade begreppet ”learning by doing”. Man lär genom att blanda teori, praktik, handling och reflektion.  Man måste vara aktiv i sitt lärande.








Lev Vygotskij (1896-1934) lanserade idén om att barns utveckling sker i samspel med deras omgivning. Utveckling sker enligt Vygotskij genom relationer.







Célestin Freinet (1896-1966)förespråkade den aktiva och elevcentrerade arbetsskolan. Man lär "utanför skolans väggar", man måste ta in verkligheten och det man ska lära sig måste kännas meningsfullt.







Maria Montessori (1870-1952) sa att lärandet skapas där barnet befinner sig; här och nu. Barnen vill lära sig och behöver stimulerande miljöer.

1 kommentar: