Summa sidvisningar

torsdag 7 april 2016

Att växa i det positiva

Att lyfta det som är bra

När vi söker utveckling/förbättring och lärande tittar vi ofta efter brister, med syfte att rätta till dem. Vi tar fram vad vi inte är så bra på, för att kunna förbättra det. Det kan nog vara bra, men ibland kan man också göra tvärtom.

Hur då?

Jo, istället för att söka fel och brister kan man lyfta det som är bra. Man kan belysa det man kan och växa därifrån. Detta gäller alla; små barn, elever i skolan, vuxna … Jag tänker mig att man på detta sätt kan bygga upp ett självförtroende, som sedan sprider sig vidare och påverkar all inlärning, så som ringar i vattnet.

Att dela positiva och lyckade upplevelser med varandra.

Idag var jag på en föreläsning och lyssnade på Simon Hjort och Ambjörn Furenhed. Vi fick på eftermiddagen prova på en samtalsmodell där vi delade positiva erfarenheter med varandra. Vi pratade om tillfällen när vi lyckades och när vi var nöjda med oss själva.

Detta tycker jag att man kan göra både med vuxna och med elever i skolan. Jag har gjort om modellen lite, så den passar att använda med elever. Själv tänker jag låta eleverna i min femma göra den första uppgiften hemma, som en läxa. Sedan tar de med sig sina skrivna berättelser till skolan och där fortsätter vi arbetet med steg 2 och 3.

Arbetsmodellen

1. Enskilt hemma
Skriv och berätta om en situation du har varit med om. Skriv på ett berättande sätt så att den som lyssnar sedan kan se vad som hände framför sig.  Välj en eller flera av punkter här nedanför:
  • Du gjorde något meningsfullt
  • Du lärde dig något
  • Du gjorde något du är stolt över
  • Du löste ett problem
  • Du hade ett givande samarbete med någon
  • Du hjälpte någon
  • Du klarade en utmaning


2. Parvis i skolan
Läs era texter för varandra. Prata om detta och använd er av dessa frågor:
  • Hur påverkade detta dig?
  • Utvecklades du i detta och i så fall på på vilket sätt?
  • Vad lärde du dig av detta?
  • Hjälpte detta dig att våga mer eller att våga göra liknande saker igen?
  • Påverkades ditt självförtroende?
  • Kan andra lära sig av dina erfarenheter?
  • Tänker du annorlunda efter att ha lyckats?


3. I större grupp i klassrummet
Berätta om vad ni parvis har pratat om, kommit fram till.  Diskutera med varandra hur man påverkas av att höra andra berätta positiva berättelser. Hur känner ni er och hur påverkas ni?


Mina elever är duktiga på att berätta, på att lyssna och analysera. Jag tror på uppgiften! Det ska bli intressant att ta del av vad de kommer fram till, kanske något lika fint som den här buketten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar