Summa sidvisningar

lördag 7 november 2015

Spaced learning

Lär dig snabbt och kom ihåg det!
Spaced learning är en undervisningsmetod för effektiv inlärning. Den gynnar långtidsminnet. Metoden bygger på relativt nya vetenskapliga rön om hur hjärnan inkodar långtidsminnen. Metoden har visat sig ge mycket lovande resultat – elever som undervisats med Spaced Learning minns mer av en lektion än elever som undervisats på ett mer traditionellt sätt.

Spaced Learning inte är någon ersättning för vanlig undervisning utan ett komplement, som passar för lektioner då man vill ge eleverna en ”faktabas”. Det kan vara en historialektion, en grammatiklektion i svenska, nya ord som ska läras in i engelska eller en fysiklektion där ny fakta presenteras. Spaced Learning passar alldeles utomordentligt bra för läxläsning. Det är också så här man bäst lär sig att cykla, för det fungerar på all slags inlärning.

Eleverna genomgår, under en lektion, tre korta men intensiva undervisningspass, mellan passen har de tiominuters pauser då de gör något annat. (Gärna rita, jobba med lera, lyssna på musik, avslappning eller dylikt)



Pass 1,
Läraren går igenom det eleverna ska lära sig, gärna med hjälp av en powerpointpresentation. Eleverna lyssnar aktivt men antecknar inte. (max 20 minuter)

Paus i 10 minuter
Gärna rita, jobba med lera, lyssna på musik, avslappning eller dylikt. Under denna tid, cirka 10 minuter, ska de inte skriva och prata så lite som möjligt. Inga samtal om undervisningens innehåll.

Pass 2
Läraren går igenom samma material en gång till, denna gång med “luckor” som eleverna får fylla i, baserat på vad de kommer ihåg. Läraren ger positiv feedback.
Läraren: Och vad kallas det när vattnet blir till ånga??
Eleven: Det avdunstar
Läraren: Ja, helt rätt … det stämmer! Det heter avdunstning, bra!

(Max 20 minuter)

Paus i 10 minuter
(samma regler som förra pausen)

Pass 3
Eleverna får tillämpa sin nya kunskap. Det kan t.ex. vara att svara på frågor, att fylla i luckor i den presentationen som användes i pass1, det kan också vara att skriva en sammanfattning med hjälp av stödord som de får ta del av.
(Max 20 minuter)

Man kan variera passen på många olika sätt t.ex. så att läraren berättar i pass 1, eleverna läser en faktatext i pass 2 och att de återberättar i pass 3.

När hjärnan skapar ett minne aktivera ett stort antal nervceller De sätts ihop som i en kedja. Och för att denna kedja ska stanna kvar måste den stimuleras flera gånger. Repetitionen måste ske utspritt, med pauser som nervcellerna måste få för att informationen ska ”fastna” och den processen tar 10 minuter.  

Läs mer på: 

1 kommentar:

  1. Tack för detta inlägg! Jag har känt på mig att det är bra att göra på ett ungefär så här, men nu får jag det bekräftat. Repetition visste jag att man skulle använda sig av, men att ta in 10 minuters pauser och köra hela detta koncept i ett paket var nytt. Jag ska testa det!

    SvaraRadera