Summa sidvisningar

fredag 25 september 2015

Att summera dagen och se fram emot morgondagen

Utvärderingar och positivt tänkande

Det är så lätt att se allt man inte hinner med, allt man kunde ha gjort bättre och allt man helt enkelt gjort fel, men det är av någon konstig anledning svårare att se allt man gör som är bra!

Vad beror detta på?

Kanske för att jantelagen till viss del finns kvar. Nog vågar man se mer positivt på sig själv nu för tiden, men samtidigt finns det kvar att ”man ska inte tro att man är bättre än någon annan”. Detta är väl på gott och ont. Alltför självgoda personer kan ju bli en påfrestning för omgivningen, men ibland är ju några bättre på något och då ska väl de få lov vara det, istället för att bli kuvade av jantelagens hämmande tankar.  Det vi bör sträva efter är därför ett lagom mått av ödmjukhet blandat med en positiv självinsikt.

Ibland lär vi oss saker utan att vi uppmärksammar det eller så kanske vi inte ens tänker på att vi har lärt oss något nytt. Vi har så bråttom att skynda vidare att vi inte stannar upp och ger oss själva kredit för vad vi faktiskt gör och har gjort bra! För att motverka detta kan man helt enkelt bestämma sig för att lägga ner några minuter om dagen på att utvärdera dagen genom att ställa sig några enkla frågor:
  • Vad har den här dagen lärt mig eller vad har jag lärt mig idag? (Det kan vara vad som helst; teoretiskt eller praktiskt ... stort eller litet)
  • Vad har jag gjort för något bra idag?
I skolan försöker jag lägga in den här utvärderingsstunden med eleverna lite då och då. Det kan vara efter en lektion, efter ett arbetsområde, efter en arbetsdag eller i slutet på en vecka.

Idag drog jag ett elevnamn i taget och så fick alla elever tillslut säga något de har lärt sig under den här veckan. Eleverna gillar detta och här fick jag olika svar.

Vi har jobbat mycket med historia så flera så något om det, andra lyfte mattelektionerna vi haft och de berättade om olika matematiska kunskaper de lärt sig eller blivit säkrare på. Det nämndes också förbättrad teknik i längdhopp och höjdhopp, fler engelska glosor, kunskapen om en ny bra app samt en bra Internetsida att öva matte på, vad hållbar utveckling är, vad det är för skillnad på adjektiv och adverb, hur ett vattenlås fungerar, varför vi betalar skatt, hur roligt det kan bli när man förändrar sin röst när man spelar teater, att stavningen förbättrats, att några lärt sig kopieringsmaskinens olika finesser eller att det är roligare att tänka positivt än tvärtom.

Det kändes bra för både mig och eleverna när vi slutade. Vi hade summerat veckan på 7 minuter och samtidigt tydliggjort att alla hade lärt sig en massa under veckan och jag konstaterar om igen att läraryrket är det roligaste yrke man kan ha!

Jag glömde prata med dem om månförmörkelsen och den blodröda supermånen som vi kan se mycket tidigt på måndag morgon, men det gör inte så mycket nu när jag vet allt annat vi hann med. Men alla ni andra, missa inte detta! 

                          


2 kommentarer:

  1. Det du skriver är tänkvärt! Att vi i parallella processer, själva och med eleverna, sätter ord på lärandet, tror jag är jätteviktigt.
    Du påvisar också det väsentliga i balansen mellan ödmjukhet och positiv självinsikt . Att uppmuntra och lyfta andra samtidigt som jag kritiskt granskar och analyserar utvecklingsområden, men också värderar det positiva som jag själv gör är också något som bör ske i parallella processer, anser jag. Vi är föredömen för eleverna och har så stort ansvar i det. För min egen del är det något som jag oftare borde reflektera över.

    SvaraRadera