Summa sidvisningar

torsdag 17 september 2015

Ska man förändra något på en skola krävs samarbete och tid.

Det handlar om kunskap, att skapa värden ... och att möta en meningsfull framtid.

Den tekniska utvecklingen sker fort nu, i en exploderande fart. Vi vet inte idag hur elevernas framtid kommer se ut, men vi vet att de måste förberedas för att fungera i framtiden!

Hur ska vi då jobba?       

Det finns säkert flera bra sätt, men för att hitta dem krävs det att vi hjälps åt. Eleverna måste lära sig att läsa, räkna och kommunicera på olika sätt. Kunskap är otroligt viktig för eleverna, kanske viktigare än någonsin eftersom de flesta jobb har höga krav på utbildning, slutledningsförmåga, initiativtagande … samt att man måste kunna fungera och samarbeta i grupper.

På Ulrikaskolan är vårt stora mål att få eleverna att växa, både i självkänsla och i kunskap. För drygt ett år sedan bestämde oss för att utveckla det entreprenöriella lärandet. Vi valde att börja i det lilla, se på vad vi redan gjorde och utgå från det.

Ska man förändra något på en skola så klarar man det inte själv, här krävs samarbete och tid. Vi hade en uppstart med Navet och sedan flera studiedagar tillsammans under läsåret. Vi arbetade med ett material med olika studiematerial och vi genomförde arbetet i en form av ”kollegialt lärande” i grupper. Upplägget påminner om ”Matematiklyftet. Vi läste på och hade uppgifter att genomföra mellan träffarna, där vi sedan diskuterade och delade med oss av våra tankar och erfarenheter. Det var väldigt givande, inte bara för att vi fick kunskap om entreprenöriellt lärande, utan att vi också fick kunskap om varandra.

I år kommer detta arbete att fortsätta i flera olika delar.

Vi fortsätter också arbetet med att jobba entreprenöriellt, där vi är med i Navets utbildning, samt genom att alltid "ha i bakhuvudet" att utveckla elevernas entreprenöriella kompetenser. Dessa kompetenser behöver vi lägga fokus på, för oavsett vad man ska syssla med i framtiden, kommer de att behövas hos alla! 

Vi kommer också att fokusera mer på ”Hållbar utveckling” och det görs både i faddergrupper och på klassnivå. Vi vill ha hållbar utveckling från tre olika perspektiv; socialt i vårt värdegrundsarbete, men givetvis också ekologiskt och ekonomiskt. Detta försöker vi få in lite överallt, för det är något av det viktigaste vi har att förmedla i skolan. Det handlar om vår existens, vårt välbefinnande och vår framtid här på jorden.

Det tredje är att vi i personalen får välja vad vi vill fördjupa oss i vid tre tillfällen Här använder vi oss också av ”Kollegialt lärande” i grupper precis som förra året. Nu i höst fick vi  fått välja vad vi ville fördjupa oss i. Vi valde mellan: skrivning, läsning, NO, SO och matematik. Vi hade våra första möten i tisdags och det kändes mycket positivt! Vi är 6-7 i varje grupp och våra möten pågår i ca 75 minuter. Jag var gruppledare för ”skrivning”. Vi pratade om vad vi gör för att hålla igång skrivglädjen, hur man kan jobba med ”mindmap”(vi såg på en bra film om detta), hur vi får elever att känna motivation och ansvar samt hur de får ”feedback” och ”feed forward”. Till nästa gång har vi som uppgift att ta med olika skrivuppgifter vi jobbar med, be eleverna svara på några frågor samt själva fundera vidare på hur vi hjälper dem med ”skrivsvårigheter”. Nästa gång kommer ” input" vara att se på en film om dyslexi.

Det handlar om kunskap, att skapa värden
… och att möta en meningsfull framtid.
  • Ska man förändra något på en skola krävs samarbete och tid.
  • Man kan börja i det lilla, se på vad man redan gör och utveckla det.
  • Det är viktigt att jobba med de entreprenöriella kompetenserna, för oavsett vad man ska syssla med i framtiden, kommer de att behövas hos alla! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar