Summa sidvisningar

lördag 25 april 2015

Vårt dagliga värdegrundsarbete


Vad SPORTA står för
Samarbete
Positiv
Omtänksam
Respekt
Trygghet
Ansvar

Min fråga till eleverna var:
Ge exempel på när och hur vi har använt oss av SPORTA den här veckan?

De pratade först 2 och 2 i några minuter. Sedan fick de hjälpas åt att synliggöra när SPORTA kommer med under skoldagen. De fokuserade på den här veckan. Eleverna tog själva hand om sammanfattningen. Nora gick fram och berättade vad hon hittat under ”samarbete” och sedan fick de andra fylla på. Därefter gav hon ordet till en ny elev som tog över och så fortsatte de med alla fem SPORTA-orden. Det var en bra avslutning på veckan! Alla elever var väldigt engagerade och ledarskapet var föredömligt! Det visades prov på många entreprenöriella kompetenser. Här är deras svar:

Samarbete
Det gör vi ju ofta, varenda gång som vi pratar så här 2 och 2 en stund.
På matten när det är ”muntligt”.
När vi planerade och ledde idrotten.
När vi skrev veckobrevet.
När vi lyssnade på fågelsång och letade efter fåglarna.
När vi hjälper varandra att städa.
Vi gör det då och då, ganska ofta i alla ämnen.
När vi tävlade i den där roliga tävlingen idag, då vi skulle hitta länder, städer, namn mm. Då jobbade vi ju i lag.

Positiv
När vi ger respons lyfter vi fram det som varit bra, det är ju positivt.
När vi berömmer varandra.
När vi sa till att maten var god nere i matsalen. Vi var positiva och ”mattanterna” blev glada.
Att vi hejade på varandra när vi simmade. Jag fick krafter av det och orkade simma fortare!
När vi inte klagade och gnällde på varandra, utan bara var positiva på brännbollen i måndags.
Att vi fokuserar på det som är bra hela tiden.
Att vi försöker göra vårt bästa är ju att tänka positivt.
När vi applåderade till vinnarna och tänkte positivt istället för att vara dåliga förlorare.
Ingen har bråkat den här veckan, det är ju positivt!

Omtänksam
På raster om någon slår sig, det hände idag. Alla bryr sig! Vi hjälper den som behöver hjälp.
På idrotten i torsdags, när det var tre olika som fick ont och då hjälpte många till och alla brydde sig.
När någon blir ledsen fixar vi så det blir bra.
Att vi lyssnar på varandra och bryr oss.

Respekt
När vi lyssnar på varandra, både när någon berättar något och när vi har diskussioner.
När vi väntar på vår tur och inte avbryter.
När vi är schyssta mot varandra och alla är vänner.
Att man får vara sig själv.
När alla får vara med.
När vi tackar för maten.
Att vi hjälper varandra.
Att vi inte pratar bort tiden på lektionerna t.ex. på datalektionen då alla ville jobba med sina arbeten och allt fungerade, fast vi inte hade en lärare där just då.
Att vi inte har haft några bråk på rasterna den här veckan är ju respekt också. Det är ju när vi visar respekt mot varandra som vi slipper bråk.
Att vi elever får ta hand om så mycket, vi lär oss på det och det är respekt för oss.

Trygghet
När vi åt med våra faddrar i tisdags, då skapar vi trygghet på skolan och det gör vi ju när vi jobbar tillsammans med dem på måndagarna också.
Att vi har kul och trivs skapar trygghet
Att man vågar prata och bjuda på sig själv inför klassen, som när vi hade teater på engelskan. Det är ju ett bevis på att vi känner oss trygga här.
Att det är ”ok” även om man inte träffar bollen så bra på brännbollen.

Ansvar
Att ta ansvar för vad man säger och gör.
Att förstå att det man säger och gör alltid får konsekvenser.
Att be om förlåt när det behövs.
Att ta ansvar för sitt skolarbete.
Att ta ansvar för att få med sig läxpapper, böcker och idrottskläder till skolan.
Att ta ansvar för sina läxor.
Att komma med idéer för att förbättra skolarbetet.
Att ta ansvar för klassen, se hur andra mår och jobba för hög trivsel och alla vara SPORTA-ord.

Jag tror jag fick med det mesta som de nämnde. Visst är eleverna kloka och visst jobbar vi med SPORTA varje dag, varje lektion, i matsalen, i korridorerna och på varje rast! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar