Summa sidvisningar

torsdag 12 mars 2015

Vårt entreprenöriella arbete


ENTREPRENÖRIELLT LÄRANDE PÅ ULRIKASKOLAN 2014-15

Vi gör mycket som är entreprenöriellt och ämnesövergripande. I alla klasser jobbar vi för fullt med de entreprenöriella kompetenserna. Dessa kompetenser behöver man lägga fokus på, för oavsett vad man ska syssla med i framtiden kommer de att behövas hos alla!
Ta initiativ
Ha självtillit
Vara kreativ
Vara flexibel
Kunna samarbeta
Våga fatta beslut
Ha mod att ta risker
Kunna kommunicera
Vara ansvarstagande
Utveckla och skapa värden
Omsätta idéer till handling
Vara nyfiken och söka kunskap
Ta tillvara på möjligheter och förändringar

Vi är alla på skolan medvetna om att ledarskapet är viktigt och vår strävan är 
att ha en skola där det finns:
  • tydlighet i förväntningar och ansvar. 
  • en organiserad verksamhet för att stödja alla till att lyckas.
  • en verksamhet som litar på eleverna, tar vara på deras vilja att lära och hjälper dem att hitta inre motivation
  • uppgifter som främjar delaktighet, samarbete och meningsfullhet
  • tillitsfulla relationer och en kultur där det är OK att göra fel, för ett misslyckande kan leda till en bra lärsituation 
  • en tydlig värdegrund som genomsyrar hela vår verksamhet - våra värdeord är: ”SPORT"

Under detta läsår har vi ägnat flera studiedagar åt att fördjupa oss i hur man kan arbeta mer ämnesintegrerat med hjälp av entreprenöriellt lärande. Det finns många entreprenöriella inslag på vår skola och ämnesintegrerat arbetssätt bedrivs i alla klasser. Jag har gjort en sammanställning, som berättar lite om vad vi jobbar med och har jobbat med under läsåret i de olika klasserna, från förskoleklassen till år 6. Det som står här på bloggen är en mycket förkortat version, så vill ni läsa mer får ni höra av er. Detta är alltså ingen fullständig redogörelse, men när man läser får man en liten inblick i vad som händer på skolan.

I FÖRSKOLEKLASSERNA
Under läsåret har temat ”Pettson och Findus” varit en stor del av verksamheten. Värdegrunden har genomsyrat arbetet i de olika stationerna, där de bl.a. har jobbat med:”Hur en god vän ska vara" och ”Hur man värna om djur och natur". I alla stationer har det krävts samarbete. Temat kommer att avslutas genom en musikal, där eleverna står som manusförfattare. Sång och musik skapar glädje och gemenskap. Allt bygger på de viktiga orden: Kreativitet, Nyfikenhet och Självförtroende
1AB
Jobbar under läsåret med temat ”Ulricehamns historia”. Här får de in alla skolämnen. De jämför hur det är nu med hur det var förr i tiden. Idag, den 12 mars, hade de en gammeldags skoldag, som var mycket uppskattad. Senare i vår blir det stadsvandring med faddergrupper, studiebesök på bondgården och besök av Guideföreningen.  De läser nu boken ”Alla vi barn i Bullerbyn”. Boken passar bra in på temat och i slutet av mars, på Filmfestivalen ska de se på filmen.
2AB 
Deras stora projekt i höstas var Luciatåget, som klasserna började arbeta med direkt efter novemberlovet. Målet var att ge eleverna en historisk aspekt på luciatåget och skapa en förståelse för varför vi firar denna tradition. De pratade också om varför vi firar jul och om våra jultraditioner. Detta ledde till att de lussade på många ställen och blev varmt välkomnade. De lyckades få med alla skolans ämnen i detta tema. Just nu arbetar de med rymden. De utgår från elevernas förkunskaper och även här har de fått med de flesta ämnena i temat. Nu i slutet på projektet har alla fått välja vad de vill fördjupa sig i. Många har valt en favoritplanet, men många är också intresserade av att skriva om astronauter och rymdteknik. Under våren ska de ut på många olika spännande studiebesök.
3AB
De arbetar med Kroppen – De tog först reda på vad eleverna redan visste och arbetade sedan med det eleverna ville mer om. De har läst, sett på film, diskuterat och även fått experthjälp från skolsköterskan. Många ämnen: NO, SO, svenska, bild, engelska, musik och matematik kom helt naturligt med i projektet. Eleverna har lärt sig mycket och i diskussioner har de även fördjupat sig i hur man tar hand om sin kropp, när det gäller t.ex. motion och mat.
4AB
Detta är mina klasser och vi försöker jobba med de entreprenöriella kompetenserna varje dag! Läxorna är ofta utformad så att eleven ska fundera över något, ta reda på något, läsa något hemma eller repetera fakta av olika slag. Ofta kan läxan vara att eleven ska göra något praktiskt, ha tankar om det och sedan ta med sina funderingar och tankar till skolan. Här ska läxan diskuteras och eleverna övar sig på att ta ställning, säga vad de tycker, argumentera och lyssna på varandra. Vi använder oss också av ett läromedel från Ung Företagsamhet; ”Vårt samhälle”, som är framtaget för att stimulera entreprenöriellt lärande och de entreprenöriella kompetenserna. Vi jobbar mycket med reflektion; Det är bra att fråga eleverna: ”Vad har du lärt dig idag?”, ”Hur lär jag mig?”, ”Vad påverkar mitt lärande?” I höstas hade vi ett besök på Navet i Borås. Där fick eleverna jobba med ”el och magnetism”. Detta arbetade vi med i både svenska, NO, bild och på ”datalektionerna". Eleverna gjorde också i ordning experiment, som de sedan visade för andra elever på skolan. När vi var i Borås tittade vi även på statyer/skulpturer i Borås. Eleverna fick innan vi åkte välja 2 skulpturer var. De tog reda på fakta och skrev rent på datorer. När vi  kom till de valda skulpturerna var eleverna engagerade guider. Flera Boråsare stannade och lyssnade till de stolta eleverna! Vi har också varit på flera studiebesök.
5AB                                                                                       
Ett stort arbete var satsningen inför Nordenkvällen, då föräldrana bjöds in till skolan. Eleverna studerade, ur många perspektiv, Norden i undervisningen och syftet var att berätta för föräldrar om detta på kvällen. Eleverna hade stort inflytande och de hade som målsättning att samarbeta mycket mellan klasserna. Alla ämnen kom med i detta projekt.  De läste och skrev mycket. Geografi, historia och religion genomsyrar arbetet, men även NO ämnen kom med på ett naturligt sätt. De lyssnade på musik från alla länderna och hemkunskap blev det också, eftersom de sålde smakprover av nordiska rätter på Nordenkvällen. Bild och teater var viktiga ingredienser, då de användes för att visa för föräldrarna vad eleverna hade lärt sig. Delar av undervisningen skedde på engelska och bl.a. tillverkades en broschyr om Norge. Ledarskap övades när eleverna hade hand om tävlingar och lekar på Nordenkvällen
6AB
Klassernas mål är att försöka knyta ihop många ämnen och arbeta ämnesövergripande, för att på så sätt få en helhet och kontinuitet i undervisningen. De jobbar bl.a. med ett entreprenöriellt läromedel, som heter ”Se möjligheterna” Andra inslag är att de ser på en film och sedan knyter de alla ämnen till den filmen och arbetar ämnesövergripande. De jobbar även med ”Grej of the Day”. Engelska och bild går att få med i det mesta, då de både undervisar i dessa ämnen och använder dem som arbetsredskap. De jobbar med världen i både NO och SO och i detta arbete får de även in svenska, engelska, matte och bild. Ett av deras projekt heter ”Jorden runt på 40 dagar”. Här ska eleverna planera och genomföra en resa jorden runt utifrån vissa givna förutsättningar, som tidsperspektivet 40 dagar och en budget på 70 000 kr. Boende, transportmedel och vissa inträden kostar. De ska också besöka alla världsdelar och göra uppgifter tillhörande varje; såsom besöka tre länder och berätta om turistattraktioner, besöka öknen i världsdelen, göra en reklamaffisch om landet eller kanske skriva till Sveriges statsminister och föreslå olika sätt att minska fattigdomen i landet. Till detta kommer att söka information och fakta på olika sätt, samt räkna för att hålla budgeten och göra tillhörande uppgifter; skriva, måla, läsa, översätta texter m.m. De har också fått information om olika yrken genom besök i klasserna, de har gjort flera studiebesök och har en praodag planerad i maj. 

ENTREPRENÖRIELLT LÄRANDE - SLUTORD
Vi har positiva elever på Ulrikaskolan, elever som trivs på skolan, elever som vill lära sig och som är motiverade. Vi har också engagerade pedagoger och tillsammans har vi det bra. Det är dock inte alltid som man vet om vad alla andra klasser på skolan jobbar med. Det är synd och vi borde kanske bli bättre på att dela med oss av alla goda idéer till varandra. När ni nu har läst lite om vad som har gjorts och görs i de olika klasserna under detta läsår hoppas jag att ni alla som jobbar på Ulrikaskolan känner er stolta. Vi har en fin verksamhet! Avslutningsvis kan ni här läsa vad som står i Lgr 11 angående entreprenörskap.





     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar