Summa sidvisningar

onsdag 4 mars 2015

Lärande


Vad påverkar lärandet egentligen?

John Hattie har forskat om detta och presenterat sitt resultat i boken ”Synligt lärande” (Visible learning, 2008). Genom att känna till vad som påverkar lärandet mest kan man maximera elevernas studieresultat.
På bilden syns det tydligt att det är eleven själv, som påverkar inlärningen mest. Det känns realistiskt och sant! Att eleverna är motiverade att lära sig samt medvetna och upplysta om vad som förväntas av dem är nog avgörande!

Det jag tycker var intressant är att lärarens roll har så stor betydelse. Jag visste nog det innan, men nu syns det tydligt. Både på bilden här, men också i Hattis påverkansfaktorer, som finns här nedanför. Lärarjobbet handlar inte bara om att ha goda ämneskunskaper; ledarskap, empati och att läraren entusiasmerar och inspirerar eleverna ligger högt.

Det känns också givet att kommunikation och samarbetet med klasskamrater är viktiga faktorer såväl som att hemmet och föräldrarnas engagemang betyder mycket.

Hattie har satt en siffra på hur stor påverkansgrad olika saker kan ha för elevernas lärande. Jag har valt ut några av de faktorer som Hattie presenterar i sin bok och jag har sorterat dem i grupper beroende på vad faktorerna relaterar till.

En påverkansfaktor som är:
  • under 0 räknas som negativ dvs. påverkar lärandet negativt (röd färg)
  • mellan 0 och 0.20 är försumbar påverkan, men kan ha viss effekt
  • mellan 0.20 och 0.40 är måttlig påverkan
  • över 0.40 är påverkan stor och ju högre siffran blir desto starkare är påverkan

Givetvis ska man granska dessa siffror kritiskt och inte ta dem för en total sanning. Många faktorer samverkar och därför kan faktorers betydelse bli olika för olika elever och klasser. Det är ändå intressant att läsa vad han har kommit fram till och mycket i dagens skola bygger på Hatties forskning.

Klassrummet, läraren och undervisningen
Formativ bedömning - 0.90
En videoanalys av undervisningen - 0.88
(en undervisning som sedan analyseras och förbättras)
Insatser för elever med behov av särskilt stöd - 0.77
Kommunikativ undervisning - 0.77
Lärarens tydlighet - 0.75
Relationer mellan lärare och elev - 0.72
Feedback  - 0.72
Återkoppling av prestationer - 0.69
Metakognitiva strategier - 0.69
Program för upprepad läsning - 0.67
Program för undervisning av kreativa förmågor - 0.65
Professionell utveckling för läraren - 0.62
Att läraren inte sätter etiketter på elever -  0.61
Undervisning i problemlösning - 0.61
Användning av begreppskartor - 0.60
Enskilda instruktioner/förklaring - 0.59
Samarbetsinriktat i förhållande till individuellt lärande - 0.59
Studiemetoder -  0.59
Direkt/strukturerad undervisning - 0.59
Undervisning i små tydliga steg/målnivåer - 0.58
Konkreta exempel - 0.57
Användning av begreppskartor - 0.57
Mål - 0.56
Att eleven känner positivt engagemang i klassrummet - 0.53
Ledarskap i klassrummet - 0.52
Lärande i smågrupper inom klassen - 0.49
Lärarens frågor - 0.48
Undervisningskvalité - 0.44
Lärarens förväntningar - 0.44
Prov - 0.34
Hemläxor - 0.29
(Har ökad effekt ju äldre eleverna är. För lågstadiet 0.15 och för gymnasiet 0.64 och formativ återkoppling har en avgörande positiv betydelse på hemläxornas inverkan på lärandet)
Anpassning till elevens inlärningsstil - 0.41
Samarbetsinriktat lärande - 0.41
Nivågruppering - 0.12
Generell lärarutbildning - 0.11
Lärarens ämneskunskaper - 0.09
(De är viktiga, men eleverna lär sig inte pga. att läraren själv kan något. De lär sig om läraren kan förmedla detta.)

Eleven själv och kamraterna
Självskattning av betyg* - 1.44
(Innebär att elever har god kännedom om sin prestationsförmåga i förhållande till målen.)
Uppförande i klassrummet, studiero -   0.80
Tidigare kunskaper - 0.67
Kamrathandledning - 0.55
Kamratpåverkan - 0.53
Koncentration och motivation - 0.48
Självuppfattning - 0.44
Minskning av ängslan - 0.40
Program för sociala förmågor/social kompetens - 0.40
Sommarskola - 0.23
Klasstorlek - 0.21
Elevernas personlighet - 0.19
Kön - 0.12
Kost - 0.12
Åldersblandad undervisning - 0.04
Att gå om ett år - (- 0.16)

Skolan
Storlek på skola - 0.43
(Ju fler elever som kommer från hem med gynnsamma förutsättningar desto större är den optimala skolstorleken och omvänt. Optimalt är cirka 800 elever )
Rektorn - 0.36
Skolbyte - (- 0.34)

Hemmet
Hemmiljö och socioekonomisk status - 0.57
Föräldraengagemang - 0.55
TV - 0.14
Sommarlov -  (- 0.09)

Man kan sammanfatta allt med att 
det synliga lärande äger rum när läraren ser lärandeprocessen genom elevernas ögon och när eleverna ser sig själva som sin lärare

Se gärna på detta 16 minuters långa TED-talk med Hattie
Jag avslutar med ett citat av Hattie:

”Education is more than teaching people to think – it is also 
teaching people things that are worth learning”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar