Summa sidvisningar

fredag 6 mars 2015

Elevers tankar om lärande


Vad som påverkar ”lärandet"?... enligt elever i 4:an

Vad påverkar lärandet? Jag frågade 45 elever (10-åringar) vad som gör att de lär sig. I klass 4A och 4B på Ulrikaskolan tyckte eleverna att det är mycket som påverkar. Det som påverkar mest är ”eleven själv”, sedan kamrater och läraren. Föräldrarnas stöd tyckte de också var viktigt! Elevernas tankar om ”lärande” påminner ganska mycket om vad John Hattie skriver om lärande.

Eleverna fick skriva ner vad de tyckte och här har jag sammanställt deras svar. Några punkter påminner mycket om varandra, men det finns lite nyanser som gör att jag skriver ner dem alla ändå.

Klassrummet, läraren och undervisningen
Att läraren gör lektionerna intressanta och att läraren är intressant
Att vi får omväxling och får lära oss på många olika sätt
Tydlig lärare och att man får veta vad och hur man ska göra
Att läraren kan lära ut
Att läraren tycker om alla och är snäll
Att läraren ser till att alla får svara och prata
Att läraren förklarar så man förstår
Att läraren säger ifrån när det behövs
Att det finns regler
Att läraren kan mycket
Att läraren trivs med sitt jobb och är glad
Att läraren tror på mig, att jag känner det stödet för då vill jag jobba mer
Delmål
Bra läxor som man lär sig av både när man gör dem och när man går igenom och pratar om dem i skolan efteråt
Musik i klassrummet ibland gör att man mår bra och jobbar bättre
Att alla känner sig delaktiga
Att man får hjälp
Att man har kul



Eleven själv och kamraterna
Att man är positiv och har en positiv inställning
Tålamod
Arbetsro
Bra ljudnivå
Ingen stress
Att man mår bra
Tro på sig själv
Att man inte fjantar sig
Att man är pigg och mätt
Tålamod
Att man vill
Att man är seriös
Att man gör sitt bästa
Att man har rätt inställning
Att man tar ansvar
Att man kommer i tid och tar vara på tiden
Att man kämpar
Att man deltar i diskussioner
Att man fokuserar på uppgiften
Koncentration
Att man inte pillar(grejar) med andra saker
Att man aldrig ger upp, utan försöker igen
Att man får göra fel
Att man lyssnar
Att man gör läxor
Att man övar
Att man får komma på egna idéer
Trivsel i klassen
Diskussioner
Experiment
Bra kamratskap, att alla är snälla
Att man ”höjer andra och blir ”höjd” av kamrater (beröm och feedback)
Att man får säga vad man tycker, men inte såra varandra
Att man gör bra saker mot sig själv och andra
Att man uppmuntrar varandra
Att man visar varandra respekt
Att kamrater hjälper varandra
Att alla får prata

Skolan
Att man trivs på skolan
Att man känner sig trygg på skolan
Att rasterna är roliga

Hemmet
Att föräldrar hjälper och förklarar
Att föräldrarna stöttar sina barn när de behöver det
Att föräldrarna påminner
Att man pratar med varandra om skolan och allt som händer
Att föräldrar sätter gränser = lär ut vad som är rätt och fel
Att föräldrarna ger beröm och rättar mig om jag gör fel
Att mina föräldrar tror på mig och tycker om mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar