Summa sidvisningar

torsdag 5 mars 2015

Konfucius del 2

FILOSOFI - Elevernas nya favoritämne

RESULTATET
Uppgiften gick otroligt bra! Eleverna älskade dessa citat. Många berättade att deras föräldrar verkligen hade gillat uppgiften och att det varit många diskussioner hemma om vilka citat man gillar bäst och hur man kan tolka dem.

Alla hade ju valt 5 citat och vi delade in klassen i 3 delar och så fick de berätta för sin grupp om ett citat i taget. De hade egna tolkningar som visade att de hade fattat innebörden. Barn förstår metaforer, de sa till mig att de älskar metaforer för det gör verkligheten tydligare och gör att man tänker efter och förstår bättre.

Här kommer citaten från Konfucius igen. Det intressanta var att de flesta citaten valdes, det vara bara 3 av dem som ingen valde och de är nu borttagna från listan nedanför.

  • Gör inte mot andra vad du inte vill att de skall göra mot dig.
  • Att leva utan att tänka har inget värde. Att tänka utan att leva är farligt.
  • Bättre tända ett ljus än att förbanna mörkret.
  • Oroa dig inte för att ingen känner dig; försök att vara någon värd att känna.
  • Man kan bedra en ärlig man men aldrig göra honom löjlig.
  • Jag hör och jag glömmer. Jag ser och jag kommer ihåg. Jag gör och jag förstår.
  • Om du hatar en människa, gör henne en tjänst och du skall lära dig älska henne.
  • Att veta det rätta och inte göra det är brist på mod.
  • Vart du än går, gå med hela ditt hjärta.
  • Allting har sin skönhet, men alla ser den inte.
  • Respektera dig själv och andra kommer respektera dig.
  • Om en människa upptäcker sitt misstag och inte rättar till det, begår hon ytterligare ett misstag.
  • Kunskapens kärna är att äga den och använda den.
  • Studier utan eftertanke är bortkastad tid - eftertanke utan studier är farligt.
  • När du ser en mästare, sök att likna honom. När du ser en dåre, pröva dig i ditt inre.
  • Den som flyttar ett berg börjar med att bära bort småsten.
  • Det storslagna ligger inte i att aldrig falla, utan att resa sig varje gång det händer.
  • Det spelar ingen roll hur långsamt du rör dig, bara du inte stannar.
  • Det viktiga är inte hur länge man lever, utan hur väl man lever.
  • Människan har två öron och en mun. Detta för att kunna lyssna två gånger så mycket som hon talar
  • Studera det förgångna, om du vill förutsäga det kommande. 



Efteråt sa en tjej: Många av citaten har vi använt nu idag genom att göra uppgiften och prata om våra tolkningar. "Jag hör och jag glömmer. Jag ser och jag kommer ihåg. Jag gör och jag förstår”. Vi kommer att minnas det här. Det passar också in på "Kunskapens kärna är att äga den och använda den”, för nu har vi använt kunskapen vi har lärt oss.  Då svarade en kille att han tycker att fler citat passar in på den här diskussionen. Om vi lärt oss detta kommer vi ju göra så här och då får vi ett bra liv och det passar in på: "Det viktiga är inte hur länge man lever, utan hur väl man lever” och "Gör inte mot andra vad du inte vill att de skall göra mot dig”.

I en annan grupp kom kommentaren: Vi gör ju så här i skolan när vi jobbar med delmål, eller egentligen alltid... vad vi än lär oss. Det jag tänker på är: "Den som flyttar ett berg börjar med att bära bort småsten” och även "Människan har två öron och en mun. Detta för att kunna lyssna två gånger så mycket som hon talar”... för nu lyssnar vi ju mer än vi pratar, för vi lyssnar på varandra! 

En elev pratade om vad som händer i Syrien med krig, IS och hur soldater värvas i andra länder. Här tyckte hon att detta citat passar in: "Studier utan eftertanke är bortkastad tid - eftertanke utan studier är farligt”. 

En favorit i alla grupper var. "Bättre tända ett ljus än att förbanna mörkret”. Istället för att klaga ska man göra något åt det, ansåg eleverna. Att bara gnälla hjälper inte, så det är bättre att hitta lösningar på problemen. Några andra favoriter var: "Att veta det rätta och inte göra det är brist på mod”, "Vart du än går, gå med hela ditt hjärta" och "Det storslagna ligger inte i att aldrig falla, utan att resa sig varje gång det händer”.

Ja, det var fantastiskt att få sitta och lyssna på eleverna när de pratade om sina tankar, förklaringar och tolkningar. De sa så många kloka saker och jag ler bara jag tänker på det. Det har varit en bra skoldag idag; filosofiska, djupa diskussioner med elever som brann för det de pratade om på förmiddagen och sedan längdskidåkning i strålande sol, tillsammans med dessa underbara elever på eftermiddagen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar