Summa sidvisningar

måndag 6 oktober 2014

Aktivt lyssnande som coachverktyg


Aktivt lyssnande som coachverktyg
Lyssnandet kan beskrivas i tre nivåer.
______________________________________________________

Nivå 1 – Inre lyssnande
Det vi hör påminner om något vi själva har upplevt och vi tänker på vår egen historia. Därför kan det bli så att vi hör det vi vill höra eller det vi tror att den som pratar är på väg att säga. Här låter vi våra egna ”mentala modeller” styra vad vi hör, vad vi fäster vikt vid och vad vi tror att sökanden vill säga. Vi pratar om egna erfarenheter i stället för att lyssna, vi ger råd och tips för snabbt! Vi serverar!
1: ”Usch vad mycket saker jag ska klara av. Jag vet inte hur jag ska få tid med allt.”
2: ”Ja, det låter jobbigt. Jag vet precis hur det är. Det jag brukar göra när jag har för mycket att göra är att skapa en arbetsplan.”

Negativt: I det coachande samtalet handlar det om att lyssna på rätt sak och att lägga egna tolkningar och åsikter åt sidan. Vi behöver lyssna utan att egna erfarenheter och igenkännande får dominera och styra frågorna och samtalets riktning.

Positivt vid minglande, småprat

Nivå 2 – Fokuserat lyssnande
De flesta har upplevt att de blivit så uppslukade av en historia att deras egen inre dialog har tystnat. Hela uppmärksamheten ligger på den som berättar. Vi lyssnar mer fördomsfritt. Vi har fokus på den sökande och lyssnar utanför våra egna mentala modeller. Orden vi hör är varken rätt eller fel. De bara är. Vi ställer öppna frågor, följdfrågor, nickar och hummar…
1: ”Usch vad mycket saker jag ska klara av. Jag vet inte hur jag ska få tid med allt.”
2: ”Ja det låter jobbigt. Vad är det som tar all din energi?” ”Hur kan du göra för att få loss den tid du behöver?”

Nu är samtalet ett professionellt coachsamtal

Nivå 3 – Globalt lyssnande
Här kopplar vi in alla våra sinnen. Förutom hörseln använder vi synen, lukten, smaken taktila sinnen och det sjätte sinnet – intuitionen. Det är som att slå på en radar som ser, hör och känner sinnesväxlingar, bilder, känslor och ord som inte uttalas. Det gäller att våga uttala vad man känner, utan att för den skull göra anspråk på att komma med ”sanningen”. Den sökandes respons avgör hur rätt ute vi är.
”Jag tycker mig höra en viss uppgivenhet i din röst. Stämmer det?”
”Det låter som att det finns en tvekan i ditt svar. Jag får en känsla av det ligger något mer bakom..?”

Nu är vi på ett professionellt coachsamtal av högre nivå

Använd öppna frågor
Vem?
                        Vad?
                        Hur?                       När?                           Var?                         Varför?                    På vilket sätt? 

(Slutna frågor = frågor som kan besvaras med ja eller nej.)
Summera med jämna mellanrum: ”Det jag hör att du säger är ... – stämmer det?”

Lyssnandet har också ett fysiskt uttryck
Negativt: Genom att luta dig tillbaks och knäppa händerna ovanför huvudet och lägga ena foten på det andra benets knä berättar du: ”Jag är den överlägsna rådgivaren och kan hitta lösningarna för dig.”

Positivt: Genom att luta sig framåt med fötterna i marken berättar du: ”Jag är engagerad och vill lyssna på dig!”

Långsamhet och tystnad
Kommunikation på djupare nivå är ofta förbundet med långsamhet och ett mindre ordflöde. Var generös med pauser, låt den sökande få tid på sig att tänka efter och leta efter svar lite längre in i sig själv. Uppmuntra letandet genom att vara lugn, samt genom att visa tålamod och acceptans.

Samtalsmodeller
Genom att använda oss av samtalsmodeller som ett redskap kan vi få hjälp med att genomföra ett coachande samtal. En samtalsmodell som kan vara bra är GROOW

GROOW – En strukturerad samtalsmodell
  

Avsluta med: 
VAD ska du göra nu?              NÄR gör du det?            HUR får jag reda på att du gjort det?

Källor:
·      http://www.framfot.se/tips/aktivt-lyssnande-som-coachverktyg/
·      KR Education, föreläsning i Borås den 30 september 2014

1 kommentar:

  1. Jag testade modellen i veckan. Samtalet blev lätt att sammanfatta. Jag lärde mig något nytt om mig själv!
    Bra metod.
    Ulf

    SvaraRadera