Summa sidvisningar

onsdag 8 oktober 2014

Tankar om undervisning


Funderingar efter gårdagens föreläsningar 
i Ung Företagsamhets regi
     ______________________________________

Förändringar
Skolan förändras ganska långsamt, medan världen runt om förändras snabbt!
Kan detta kanske bero på att just läraryrket är det enda yrke, där de som väljer yrket redan har 12 års erfarenheter av att gå i skolan … på gott och ont.

Informationsflödet på Internet
Eleverna hittar lätt kunskapen på Internet, men de måste lära sig att sålla i informationsflödet och få bra strategier för att hitta det de letar efter, samt att göra kunskapen till sin genom att läsa mellan raderna, förstå, jämföra och kritiskt granska allt de läser på Internet.

 Språkets betydelse
Elever måste i tidig ålder få de redskapen som behövs för att nå ut och visa vad de kan både muntligt och skriftligt. Att behärska det svenska språket, samt veta hur man lyssnar, ställer frågor och diskuterar är grundfärdigheter som måste övas in från tidig ålder.  Redan i slutet av mellanstadiet är detta färdigheter som eleverna bör behärska, då de bedöms och betygsätts.

Läsning
Undersökningar visar att elever i svenska har försämrats när det gäller läsförståelse och läshastighet. Studier visar att eleverna själva upplever att de läser färre böcker ju äldre de blir. I takt med att man läser färre böcker, tappar man i både läsförståelse och läshastighet. I år jobbar de svenska skolorna mer intensivt med att öka läsförståelsen, sprida läsglädje, motivera eleverna till ökad läsning och därmed vända trenden.

Reflektion
Det är bra att fråga eleverna: ”Vad har du lärt dig idag?” Reflektion är viktigt och man måste öva på att reflektera för att behärska det.

Fullständigt lärande
Fullständigt lärande är när:
  • eleverna själva upptäcker problem, som de vill lösa
  • eleverna tar arbetet på allvar
  • eleverna känner att arbetet känns realistiskt och meningsfullt
  • eleverna kan anknyta ny kunskap till egna erfarenheter
  • eleverna prövar ut och använder kunskapen i praktiken
skolschemat?
Hur ska egentligen en skoldag se ut?
Hur ska schemat läggas?
Vi jobbar ofta i korta pass någonstans mellan 40-60 minuter, är det något vi bör förändra?

Ledarskap
Gott ledarskap i skolan bygger bl.a. på: tillit, ömsesidig respekt, förväntningar, tydlighet, engagemang, meningsfullhet, nyfikenhet, forskande kultur, omtanke, utmaningar, ansvarstagande och att eleven känner att han/hon är viktig!

Lärstilar
Du är som lärare bäst på att lära ut de lärstilar som du själv använder dig av.  
Därför är det bra att eleverna möter olika lärare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar