Summa sidvisningar

måndag 11 september 2017

Ledarskapets betydelse

Studiero och tydligt ledarskap

Enligt försteläraren och föreläsaren Jonas Nilsson är stärkt lärarauktoritet och studiero det som borde vara högsta prioritet i skolan. Han anser att svagt ledarskap och bristande studiero är det största hindret för inlärning.

Han menar att både ämneskunskaper och undervisningsformer är viktigt, men ändå underordnat just ledarskapet i klassrummet. För att undervisningen ska fungera måste läraren ha ”grepp om klassen”.

Givetvis kan en lärare inte skrämma eller hota sig till auktoritet på det sätt som var vanligt förr, det finns i stället många andra bra exempel på ett fungerande ledarskap. Det viktigaste är att upprätta goda elevrelationer, att coacha och uppmärksamma eleverna samt att läraren på ett bestämt och konsekvent sätt ser till att skapa studiero i klassrummet.

Jonas Nilsson anser också att högskolor måste undervisa mer om ledarskap. Bra exempel måste lyftas fram, skickliga lärare bör t.ex. bjudas in till lärarhögskolor och prata om hur de gör för att lyckas med ledarskapet.

Läs mer om Jonas Nilssons tankar i den här artikeln:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar