Summa sidvisningar

onsdag 4 oktober 2017

Hjärnforskaren Martin Ingvars tankar om lärande

Elever behöver undervisning!

Martin Ingvar kritiserar den pedagogik som går ut på att yngre elever, i allt högre grad, själva ska hämta kunskap. Avsaknad av undervisning skapar stora problem. Han menar att alla barn vill lära sig och att barn har ett inbyggt maskineri för att följa och härma en ledare.

Det som främst driver yngre barn till fortsatt inlärning är just glädjen över att kunna nya saker. Här betonar Martin Ingvar också betydelsen av den socialt betingade glädjen när man känner sig accepterad i en grupp.  Glädjen över att lyckas triggar igång hjärnans belöningssystem.

Att själv söka kunskap är inget man kan automatiskt, utan detta måste läras in succesivt. Först när man blir äldre når man dit att man vill lära bara för lärandets skull. I detta avseende mognar oftast flickor före pojkar. En del elever har möjlighet att få stöd och hjälp hemma och detta kan kompensera bristen på undervisning i skolan, men de som inte får stöd hemma blir de största förlorarna.

Det krävs också stor tydlighet från lärare när man guidar elever till hur man söker kunskap på egen hand. Martin Ingvar anser att klassrumsmiljön bör vara lugn och att skolan måste satsa stort på basfärdigheterna att läsa och att skriva, då dessa är grundläggande för kunskapsinhämtning. Han betonar också det viktiga i att repetera och träna så att färdigheter automatiseras.

Elever behöver alltså: 
  • undervisning
  • en lugn inlärningsmiljö
  • behärska att läsa och skriva bra
  • träna och repetera
  • ramar och tydlig guidning


Fungerar skolan så fungerar samhället!

Lär mer i den här artikeln:

2 kommentarer:

  1. Jag håller med Martin Ingvar, men känner inte igen mig i beskrivningen av att yngre elever mestadels söker sin egen kunskap. Så var det mer på 1990-talet. Det senaste decenniet tycker jag att ett tydligt ledarskap i klassrummet med ökad medvetenhet om att grunden är ett tryggt klassrumsklimat med varierad undervisning och med repetition för automatisering av färdigheter varit tongivande. Skolor har olika kulturer, så visst kan det finnas skolor som arbetar så även idag. Jag tror dock att medvetenheten har ökat och en förändring har skett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stod inte att yngre barn "mestadels söker egen kunskap", det stod att "yngre elever, i allt högre grad, själva ska hämta kunskap”. Det blir en ganska stor skillnad. Ja, det är väl bra om medvetenheten har ökat. Så är det säkert på flera skolor, men likväl reagerar han mot något han anser existerar till för hög del om jag tolkar honom rätt. Om man inte känner igen detta beror det väl på att man arbetar annorlunda, vilket han säkert skulle göra tummen upp för.

      Radera