Summa sidvisningar

fredag 8 september 2017

Lärarens betydelse

FRAMGÅNGSFAKTORN FÖR SKOLAN ÄR ETT BRA LEDARSKAP

Lärarens förmåga att leda klassen anses vara en helt avgörande faktor för hög undervisningskvalitet. Enligt ny forskning har det framgått att det främst är tre kriterier som leder till både framgång och till att elever mår bra i skolan. Dessa tre är:

Emotionellt stöd: Ett positivt klimat i klassrummet. Det är viktigt med relationer, läraren och eleverna ska känna varandra. Med en trygghet vågar eleverna mer och i en väl fungerande klass kan även elever lyfta och motivera varandra.

Klassrumsorganisation: Eleverna ska arbeta effektivt. För att detta ska ske måste läraren kunna organisera arbetet på ett bra sätt. Självklart behöver eleverna få både arbetsro och arbetsglädje.

Inlärningsstöd: När det gäller inlärning är det otroligt viktigt att eleverna övar på förmågan att tänka själva, att de utmanas och får framåtdrivande konstruktiv respons/feedback så att de blir ”hungriga” på att lära sig mer. Undervisningen ska vara varierad.

EN BRA LÄRARE
Eleverna i åk 4 på min skola fick svara på frågan om vad som gör en lärare bra, här kommer deras svar.

En bra lärare:
är bestämd, lagom sträng och sätter gränser
lär ut på bra och roligt sätt
har roliga lektioner så att eleverna blir intresserade av skolarbetet
förklarar noga och bra
får eleverna att känna trygghet
är snäll och hjälpsam
behandlar eleverna med respekt
är rättvis och visar att alla elever är lika mycket värda
är positiv, trevlig och glad
uppmuntrar eleverna till att fråga
lyssnar på eleverna och låter dem vara med och bestämma
kan visa tacksamhet
ger respons
har tålamod och humor
kan man prata med
kan trösta

Ja, så nu vet vi exakt hur vi ska vara och visst har eleverna rätt. Det är ju även så vi lärare vill att våra rektorer ska vara, eller hur! Detta är kriterier på ett bra ledarskap och det vill vi alla ha.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar