Summa sidvisningar

lördag 1 oktober 2016

”Easy is boring, challenge is interesting!”

James Nottingham
En fantastiskt inspirerande talare

Jag lyssnade på James Nottingham i fredags och jag förstår varför han ofta beskrivs som ”en av världens bästa föreläsare när det gäller utbildning”. Vad var det då som var så bra? Det var egentligen hela paketet: hans tydliga budskap och att jag kände mig både bekräftat i det jag själv gör samtidigt som jag serverades nya användbara idéer för att förbättra mitt arbete i klassrummet. Det var lätt att förstå, han pratade på ett medryckande sätt, med humor och med en stor tydlighet. Hela föreläsningen var så energifull och intressant att jag aldrig tittade på klockan, varken på förmiddagen eller på eftermiddagen. Inte heller tänkte jag på att han talade engelska.

I James Nottinghams föreläsning dök namn som John Hattie och Howard Gardner  och Carol Dweck upp. Hans föreläsning bygger på känd forskning, men han har gjort budskapet till sitt eget genom att förklara med metaforer och historier.

Här kommer en liten kort sammanfattning av det som jag tog till mig mest. Jag kommer inte att skriva ner alla hans tydliga och träffande exempel, men gå in och lyssna honom på Youtube. Här finns två länkar: 


Med utmaningar och rätt stöd sker utveckling!
För att göra ett bra arbete i skolan måste vi först ha en vision, ett mål med det vi gör. Med hjälp av positiva mentala bilder för hur inlärningen ska gå till struktureras undervisningen upp så att eleverna får både utmaningar och stöd till att utvecklas och nå målen.

Med hjälp av förtester synliggörs vad eleverna redan kan och vad de behöver utveckla, sedan är det viktigt att individualisera och hitta lagom utmaningar. Alla har inte samma förutsättningar. Blir det för lätt blir det tråkigt och då sker ingen utveckling, eleverna står kvar och stampar på samma nivå. Vill man öka inlärning måste man öka svårighetsgraden. Det man lärt sig genom stor ansträngning minns man också bättre.
”Easy is boring, challenge is interesting!”

”The learning pit” (inlärningsgropen)
Elever behöver utmaningar. De behöver tänka, formulera frågor och söka svar. De behöver testa, göra fel och lära sig av sina fel. De behöver samarbeta och ta hjälp av varandra. När man arbetar i studiepar ökar motivationen, eleverna utmanas till tänkande när måste förklara varför. De ifrågasätter, motivera, förklara och försvara sina tankar. De bygger på varandras idéer, utvecklas och får djupare förståelse.

Fel är bra om man lär sig av dem och dåliga om man är rädd för dem!
Att göra fel i början av inlärningen är inte dåligt, man lär sig på sina fel. Om man gör fel först lär man sig sedan bättre. Synliggör och prata om felen, dela med er av era misstag och lär av dem tillsammans.

Det är progressionen som skall belysas!
Det är viktigt att se utvecklingen, det är progressionen som ska belysas. Eleverna ska inte jämföra sig med andra, men hela tiden ”tävla” mot sig själv för att nå framsteg. Gör och gör om, men spara gärna de första försöken så att progressionen syns. Detta gäller allt, både texter och bilder.

Det finns många intelligenser och vi ska utveckla alla!
Sätt inte etiketter på eleverna som ” den sportiga”, ”den musikaliska”, ”den logiska”. Det hämmar eleverna mer än det utvecklar. Visa på vad de kan och jobba för att utveckla alla intelligenserna. Man behöver dem alla. Läs mer om de olika intelligenserna. Här finns 52 ”talande” bilder man kan använda sig av. http://slideplayer.com/slide/6002798/

High quality feedback
Bra feedback ökar inlärningen markant. Positiv feedback ger mycket mer än negativ feedback. Bra feedback innehålla tre steg:
               1. Det positiva, vad är bra?
               2. Vad har jag utvecklat?
               3. Hur ska jag gå vidare?
80 % av all feedback en elev får är från andra elever och oftast stannar det vid steg ett. Lär eleverna att ge feedback och alla vinner på det.

  Lyssna på/läs mer om James Nottingham här:






2 kommentarer:

  1. Jag förstår att du är entusiastisk över föreläsningen och du sprider budskapen så att jag blir nyfiken att ta reda på mera, då jag så gärna varit där men inte hade möjlighet att delta. Dessutom instämmer jag till fullo med citatet: "Easy is boring, challenge is interesting" Tack för bra länkar också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får försöka få James Nottingham till Ulricehamn! :)

      Radera