Summa sidvisningar

onsdag 28 september 2016

James Nottingham

Utmanande undervisning      

James Nottingham intresserar sig för hur man kan förbättra undervisningen. Han började sin karriär i England som lärare/ skolledare och är nu, inom skolutveckling, känd i hela världen.

Hans främsta budskap är fokus på elevernas utveckling – inte resultatet. Han tar bland annat upp betydelsen av självkänsla, egen ansträngning, återkoppling, utmaning och reflektion. Hans budskap utgår från John Hatties forskning.

J. Nottingham har skrivit många böcker. De som är översatta till svenska heter: ”Utmanande undervisning i klassrummet”(2013), Uppmuntra lärande (2014), Utmanande dialog(2016).


På fredag ska jag lyssna på honom när han föreläser om sina idéer. Jag kommer att skriva om vad föreläsningen gav mig nästa vecka. Jag vet redan att jag kommer att skriva om ”The learning pit”(inlärningsgropen) och om hur elever hjälper varandra till ökat lärande genom diskussioner. 

Lyssna på/läs mer om James Nottingham här:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar