Summa sidvisningar

tisdag 10 maj 2016

Exekutiva funktioner

Exekutiva funktioner
… eller kognitiv kontroll

Jag var i Göteborg och lyssnade på flera intressanta föreläsare. En var Phillip Zelazo, från ”University of Minnesota, USA”. Han talade om ”Executive functions”, ett samlingsnamn på det system som kontrollerar och styr flera viktiga kognitiva processer, som alla regleras från frontalloben i hjärnan.

Det är inte lätt att sammanfatta EF, men det handlar om en massa viktiga förmågor, som alla värderas högt i vårt samhälle och som underlättar inlärning och samspelet med andra:
  • att se på saker från olika perspektiv
  • att ta till sig information, minnas och använda sig av den.
  • att ta initiativ
  • att förstå tidsuppfattning
  • att förstå sambandet mellan orsak och verkan
  • att planera och organisera
  • att kontrollera sina handlingar och ändra sig om det blir fel
  • att skapa struktur i vardagen
  • att motivera sig själv till handlingar
  • att vänta, att kunna skjuta upp behovstillfredsställelse
  • att tänka först och handla sedan
  • att fokusera uppmärksamhet
  • att sortera bort oviktig information
  • att hålla kvar uppmärksamheten
  • att fördela uppmärksamheten


Hjärnan växer när man använder den!

Redan i tidig barndom byggs den kognitiva kontrollen i hjärnan upp. För att de exekutiva funktionerna ska fungera bra behöver barn träna. Människor utvecklas i möten med andra. Hjärnan tränas bra genom att barn och vuxna umgås; pratar, spelar sällskapsspel och leker.

I samtal med vuxna lär sig barnen t.ex. att diskutera, lyssna, argumentera, ta argument, men även att se vad som är rätt eller fel.

I spel och lek övas t.ex. minnet och koncentrationen, men även mycket annat som: förmågan att förstå samband, att vänta, att fokusera, att kontrollera sina handlingar och att ta en förlust.

Givetvis lär sig barn även genom att umgås med andra barn, men som vuxen kan man medvetet rikta aktiviteter så att utveckling sker.

Det som förstärker utvecklingen av kognitiva funktioner är att man mår bra och har positiva känslor, men andra betydelsefulla saker är: feedback, mål att sträva mot, motivation, utmaningar, scaffolding, vilopauser och avslappning. 

Ge dem du bryr dig om det dyrbaraste du har – din tid!

Nuförtiden har vi så bråttom, vi prioriterar allt för ofta bort att umgås; att prata, att spela och leka. Mobiler, tv-apparater eller datorer är underbara uppfinningar som kan vara till stor glädje och hjälp i mycket, men det är tillsammans med andra människor vi lär sig förstå världen bäst och det är i dessa situationer som de exekutiva funktionerna utvecklas och då skapas kognitiv kontroll.



Läs mer:



1 kommentar:

  1. Hej Ing-Gun!
    Tack, för din fina sammanfattning av en av tre intressanta och tankeväckande föreläsningar vi fick ta del av på Amble symposium.

    SvaraRadera