Summa sidvisningar

fredag 1 januari 2016

Läraryrket och självförtroendets betydelse


Att hitta sig själv i virrvarret, 
det är skolans utmaning 
för både vuxna och barn 2016!

Vilken självbild vill du ha?


Den viktigaste relation vi människor har är den vi har med oss själva. Fungerar inte den så är det svårt att få andra relationer att fungera. Att lära känna sig själv, acceptera det man ser och sedan göra något åt det man vill förändra är vad det handlar om. Mycket av detta arbete byggs upp i skolan. Det handlar om självbild, självkänsla och självförtroende.

Självbild är den bild man har av sig själv, en sammanfattning av hur man ser på sig själv. Den beskriver alla delar av personligheten och hur man förhåller sig till omvärlden.
Självkänsla är känslan till sig själv. Självkänslan växer sig stark genom att man blir sedd och bekräftad. Den utvecklas i ens uppfattning att man duger som man är.
Självförtroende är hur man uppfattar sin egen prestationsförmåga. Självförtroendet växer med egna prestationer. När man känner att man lyckas höjs självkänslan, men misslyckanden påverkar tvärtom.

Man speglar sig i andras ögon.
Hur man ser på sig själv beror på de positiva eller negativa reaktioner man får från andra under livets gång. Ingen är född med en negativ självbild, våra bilder skapas på vägen genom livet. Det börjar när man är liten, man tolkar andras kommentarer och handlingar. Det är lätt att tolka fel, att missuppfatta och ta till sig fel budskap; att man inte är bra nog. Ingen är perfekt och man känner sina egna svagheter, så det ligger då nära till hands att jämföra sig med andra och förminska sig själv. Vi vet detta, men vad gör vi åt det?

Genom åren har många andra yttre omständigheter påverkat människors självbild; den sociala ställningen man föds in i, ens utseende, vilka man umgås med, vilket land man kommer ifrån, vilket kön man har eller hur mycket pengar man äger. Några säger att detta inte spelar så stor roll längre, men stämmer det? Nej, detta spelar fortfarande en stor roll och sociala media förstärker påverkan utifrån, men jag tror också att en positiv skolgång kan förbättra förutsättningarna att lyckas. Engagerade, duktiga och intresserade lärare kan göra stor skillnad!

Skolan har en skyldighet att skapa de rätta förutsättningarna. Eleverna måste få rätt hjälp, lagom utmaningar och veta att det finns positiva förväntningar på att de ska lyckas. Detta är grunden, tillsammans med ett aktivt arbete mot att förebygga och förhindra mobbning och utanförskap. Att känna att man kan, att man förstår, att man lär sig; att få utvecklas i en trygg miljö är grunden till allt. Det leder till att man tror på sig själv och då vågar man mer, vilket i sin tur leder till att man har större chans att lyckas bygga upp sittsjälvförtroendet, få en starkare självkänsla och en positiv självbild.

Vad kan vi i skolan göra för att hjälpa eleverna att hitta sig själva, tro på sig själva och känna sig värdefulla för just den de är? Jag skrev om detta i somras, läs gärna mer om vad man kan göra för att förbättra självförtroendet här: http://ulrikaskolanentreprenorielltlarande.blogspot.se/2015/06/forbattra-sitt-sjalvfortroende.html

Vilket underbart yrke vi har, vilka spännande utmaningar vi ställs inför och vilka underbara möjligheter vi lärare faktiskt har att hjälpa barn att växa i både kunskap och självkännedom. Kartan till att hitta sig själv byggs upp i en fungerande skola.

Det ställs stora krav på oss lärare! För att vi ska orka är det viktigt att vi också jobbar på att hitta oss själva och att vi samarbetar, stöder och höjer varandra!

Läs mer om självförtroendet på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar