Summa sidvisningar

tisdag 26 januari 2016

Lärarassistent, ett nytt yrke på gång?

Lärarassistenter

I flera år har jag sagt att jag skulle vilja införa ett nytt yrke i skolan. Jag har pratat om yrket lärarassistent. Här ser jag en person med intressen för människor, en som tycker om barn och känner sig sugen på att jobba i en skola, men som saknar en lärarutbildning. Varje lärare skulle ha en lärarassistent. Att det finns en vuxen till, en till som kan lyssna, se, hjälpa och avlasta lärarna skulle vara guld värt.

Igår läste jag att detta faktiskt är något som diskuteras på allvar, det är inte bara en av mina drömmar. Jag ser också att man annonserar efter just lärarassistenter i flera kommuner. Det här låter bra!

Lärarförbundet har fyra konkreta förslag för att göra en förbättring i skolans vardag. Ett av förslagen är att införa lärarassistenter. Idén är att assistenterna ska ta hand om praktiska saker som kopiering, blankett- och informationshantering, frånvarorapportering med mera. 

Många lärare måste ägna sig åt arbetsuppgifter som inte har direkt med elevers lärande att göra. Det är slöseri med lärarkompetens. Där skulle andra yrkeskategorier kunna spela en större roll och avlasta lärarna.


Lärarförbundets fyra förslag

Inför lärarassistenter i skolan för att avlasta lärarna. Assistenterna kan ta hand om praktiska saker som kopiering, blankett- och informationshantering, frånvarorapportering med mera. 

Anställ socialpedagoger för att avlasta lärarna. Dessa kan ta ett särskilt ansvar för de sociala lärmiljöerna. 

Ge skolledare bra centralt stöd i form av exempelvis ekonomihantering och personalfrågor. 

Alla kommuner bör ha centralt anställda skolteam som ska arbeta med förebyggande insatser tillsammans med elevhälsan och ta hand om situationer där socialförvaltningen finns med. 

Läs mer på:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar