Summa sidvisningar

söndag 12 juni 2016

Lärarlönelyftet

Höjda lärarlöner

Läget i skolorna idag
  • Sjunkande resultat – Sverige uppvisar sämst resultatutveckling av alla OECD-länder.
  • Ökad ojämlikhet – det är stor skillnad på skolor
  • Lärarbrist
  • Läraryrkets status behöver höjas

Lärarlönelyftet
Lärarlyftet ska ges till särskilt skickliga lärare. Regeringen anser att skickliga och engagerade lärare är en nyckel för att vända utvecklingen i den svenska skolan.

Höjda lärarlöner ses som en nödvändig åtgärd för att öka läraryrkets attraktivitet, för att behålla redan utbildade lärare och för att få fler som vill börja på lärarutbildningarna.

Regeringen satsar 3 miljarder kronor/år på detta.

Beslutet om vilka som får höjd lön fattas lokalt av kommunen eller av rektor. Enligt regeringen är detta en permanent satsning, men det finns ingen garanti, eftersom varje statsbudget är ettårig. Det är alltså upp till huvudmannen att avgöra om lönepåslaget till läraren ska ges tillsvidare eller under viss tid, vilket medför att det kommer bli stora skillnader mellan kommuner.

60 000 lärare kommer att beröras, de kommer att få 2500-3000kr mer i månadslön och den höjda lönen ska ges utöver den ordinarie lönerevisionen.

Lärarlyftet kan ges till lärare, förskollärare och fritidspedagoger. Även de som nu har uppdrag som förstelärare kan, enligt regeringen, få ta del av lärarlyftet.

De som inte får ta del av lärarlyftet är: skolledare, sfi, komvux, vuxenutbildningen och kulturskolan.

Minst 90 % ska avsättas till lärare/förskolelärare som arbetar i grundskolan/gymnasieskolan och högst 10 % ska gå till dem som arbetar på förskolor/fritidshem.

Regeringens satsning på höjda lärarlöner ska bara gå till redan anställda lärare. Pengarna får inte användas som lockbete vid nyanställningar.

Pengarna kommer att betalas ut när höstterminen startar.


                                  Foto: TT

För att bli aktuell för Lärarlönelyftet" ska en lärare ha uppfyllt minst ett av fyra kriterier.

  • Läraren ska ha tagit särskilt ansvar för att utveckla undervisningen genom kollegialt lärande i former som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
  • Läraren ska med stöd av formell utbildning på avancerad nivå utöver lärarexamen eller förskollärarexamen ha förbättrat undervisningens innehåll, metoder och arbetssätt.
  • Läraren ska ha tagit särskilt ansvar för att stödja lärar- eller förskollärarstudenter och kollegor som är nya i yrket eller ha tagit särskilt ansvar för att utveckla ämnen eller ämnesövergripande områden.
  • Läraren ska ha tagit särskilt ansvar för särskilt komplicerade undervisningssituationer.


Läs mer här: 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar