Summa sidvisningar

tisdag 15 december 2015

Elevinflytande

Elevinflytande - ordets betydelse


Eleverna i klass 5 fick frågan om de upplevde att det finns elevinflytande. Några var väldigt tveksamma till detta och det kom lite konstiga svar. Själv blev jag mycket förvånad för jag anser att eleverna har ganska stort inflytande och vid andra tillfällen har de sagt att de tycker att de får vara med och bestämma precis lagom mycket

Dagen efter tog jag och frågade dem vad ordet ”elevinflytande” betyder. Svaren förvånade mig ännu mer, för de visste inte alls vad ordet betydde. De flesta trodde att det betydde att kunskap flyter in lätt och att en med ”elevinflytande” då skulle har mycket lätt för att lära sig allt. Det kom några andra gissningar också, men alla var totalt fel. Jag fick förklara vad ordet står för och då började de skratta och sa att det har de ju. De kände att de får vara med och påverka en hel del, att de får välja mellan olika saker, att de får komma med egna idéer, ta initiativ och att vi lärare lyssnar på dem.


Vi tar så lätt för givet att barn kan alla ord och begrepp som vi vuxna använder och glömmer bort att fråga om de förstår. Elevinflytande ska vi absolut fortsätta med att ha, eleverna blir ju självklart mer motiverade när de får vara med och påverka sitt arbete.


”Om elever upplever reellt inflytande över undervisningens innehåll och hur den utförs har det visat att de lär sig mer, blir mer engagerade och tar mer ansvar.”(Skolverket)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar