Summa sidvisningar

fredag 14 augusti 2015

Entreprenöriellt lärande och hållbar utveckling

Nu börjar vi jobba igen!

I tisdags fick vi ytterligare en genomgång i vad entreprenöriellt lärande är. Vi var på Navet i Borås och projektet som ska påbörjas heter ESIF (Entreprenöriellt lärande för skola i fokus). Ulricehamns kommun gör en kommunövergripande satsning från förskolan och uppåt och skolverket är med och finansierar projektet.

Här kommer en definition på vad entreprenöriellt lärande är:

När en pedagogisk verksamhet bedrivs så
att de entreprenöriella kompetenserna växer
så kallar vi det entreprenöriellt lärande
Källa: Westlund & Westlund

Läs gärna boken ”Så tänds eldsjälar – en introduktion till entreprenöriellt lärande”. Den är skriven av Marielle Peterson & Christer Westlund. Ett kapitel handlar om vad entreprenörskap i skolan är. Boken finns i pdf format(följ länken nedanför). Ett passande citat från boken: 

”Entreprenöriellt lärande handlar om att se och stötta eldsjälen i varje elev”


Att arbeta entreprenöriellt - vad innebär det?
Att våga tappa kontrollen lite
Att våga lära tillsammans med eleverna – att vara den lärande pedagogen
Att utgå från de entreprenöriella kompetenserna
Ämnesövergripande undervisning bedrivs
Att frågor ställs på andra sätt än de traditionella

På min skola, Ulrikaskolan, kommer vi i år att arbeta mycket med entreprenöriellt lärande med fokus på hållbar utveckling, både socialt, ekologiskt och ekonomiskt.

Inkludering eller exkludering
Att vara inkluderad i en lärande gemenskap med blandade kompetenser ökar lärandet för alla på sikt. Skolan är den arena där alla ”människotyper” finns. I arbetslivet ser det inte ut så.

Några fakta om papper och vatten
Vi använder mycket papper. I hela världen är genomsnittsanvändningen 56kg per person och år, i USA ligger siffran på 300kg och i EU-länderna är genomsnittsvärdet 190kg

I Sverige är vi gynnade med en riklig tillgång på vatten. Men vad vi äter och vad vi har på oss lämnar ett vattenfotavtryck utanför våra gränser. För att odla maten vi äter och bomullen till våra kläder krävs stora mängder vatten. 
Den totala vattenåtgången för att tillverka ett par jeans ligger på 12 000 liter, för att tillverka en t-shirt går det åt 10 000 liter och för att tillverka ett A4 papper används 10 liter.

Vi använder idag mer sötvatten än jordens naturliga gränser klarar av att upprätthålla. På waterfootprint.org mäter man vår vattenkonsumtion i vattenfotavtryck. Genom att göra några förändringar kan man avsevärt minska sina ”vattenfotavtryck”. Det går tillexempel åt 4 ggr så mycket vatten att producera nötkött än att producera kycklingkött.
Grönsaker har en ännu mindre vattenfotavtryck, liksom te jämfört med kaffe. Man behöver inte nödvändigtvis bli vegetarian eller helt låta bli att äta nötkött, men man kan variera sin kost och tänka på att välja att äta mat med en mindre fotavtryck.


På WWF’s hemsida finns en skolkalkylator där man kan räkna ut skolans ekologiska fotavtryck. Man måste registrera sig första gången man vill göra en mätning, men det är gratis. Gå in på:

På naturvårdsverket finns mycket information när man vill arbeta med hållbar utveckling i skolan. Här finns färdiga lektionsförslag och massor av fakta.

Håll Sverige Rent erbjuder kostnadsfritt material och inspiration till förskolor och skolor, bland annat genom certifieringen Grön Flagg. Här finns idéer till undervisningen och lärarhandledningar, till exempel batteriskolan, skräp på schemat och guide till arbete med klimat och energi.
Håll Sverige rent

Jag skrev om hållbar utveckling i bloggen den 19/2 2015. I det inlägget finns det många bra länkar om man vill arbeta med hållbar utveckling




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar