Summa sidvisningar

måndag 16 februari 2015

Konfucius del 1 - Filosofi för 11-åringar


LITE FILOSOFI 

Detta kommer eleverna i min fyra att jobba med. Jag har låtit äldre elever jobba med detta innan, men jag tror att det går bra att göra med elvaåringar också! Att tänka till, ta ställning samt berätta och förklara för andra hur man tänker är viktigt. Det är ett sätt att utvecklas och lära känna sig själv.

Nu ska du tänka till. 
Vad är viktigt för dig? 
Vad känns rätt?

Det finns en massa kända talesätt, 
tankvärda saker som människor har sagt.
För ca 2500 år sedan levde en man kallad Konfucius
Han är känd för sina värderingar.


DIN UPPGIFT
1.     Läs om Konfucius.
2.     Välj ut fem av hans idéer, det finns lista här nedanför.
3.     Skriv ner vilka fem idéer du väljer.
4.     Du kommer att sitta i en grupp, där ni alla får berätta vilka idéer ni valt och även tala om varför ni valde dem.

Konfucius (551-479 f Kr).
Han var en kinesisk filosof och konfucianismens grundare. Konfucianismen lägger framförallt stor vikt vid de traditionella kinesiska sederna, som anses viktiga för ett gott samhälle, en god moral, och ett gott liv. 

Han föddes i Kina i en adlig familj. När han var tre år dog hans gamle far, och han växte upp under mycket fattiga omständigheter tillsammans med sin unga mor och hennes far.

Konfucius var en filosof och de gamla värderingar han förde vidare var att man skulle visa respekt uppåt, välvilja nedåt. Hans filosofi var också att alla föds lika och formas genom utbildning och övning.

Han ansåg själv att han inte skapade något nytt utan bara förde vidare äldre värderingar, som han ansåg var viktiga att följa. Följde man dessa så skulle människor kunna leva i universell harmoni kallad Tao. Han samlade en skara lärjungar omkring sig, som förde vidare och nedtecknade hans idéer. 

Många av hans verk har haft en stor betydelse i Kina och varit sådant som bildade kineser har lärt sig utantill. Ni känner säkert till flera av citaten, för de används fortfarande runt om i världen i olika sammanhang.
   
  • Gör inte mot andra vad du inte vill att de skall göra mot dig.
  • Att leva utan att tänka har inget värde. Att tänka utan att leva är farligt.
  • Bättre tända ett ljus än att förbanna mörkret.
  • I natt smidde jag tusen planer, men i morse gjorde jag allt som vanligt.
  • Oroa dig inte för att ingen känner dig; försök att vara någon värd att känna.
  • Man kan bedra en ärlig man men aldrig göra honom löjlig.
  • Jag hör och jag glömmer. Jag ser och jag kommer ihåg. Jag gör och jag förstår.
  • Om du hatar en människa, gör henne en tjänst och du skall lära dig älska henne.
  • Att veta det rätta och inte göra det är brist på mod.
  • Vart du än går, gå med hela ditt hjärta.
  • Allting har sin skönhet, men alla ser den inte.
  • Respektera dig själv och andra kommer respektera dig.
  • Om en människa upptäcker sitt misstag och inte rättar till det begår hon ytterligare ett misstag.
  • Människan har tre möjligheter att handla klokt. För det första genom eftertanke, det är det mest förädlade, för det andra genom att härma, det är det lättaste och för det tredje genom erfarenhet, det är det bittraste.
  • Kunskapens kärna är att äga den och använda den.
  • Studier utan eftertanke är bortkastad tid - eftertanke utan studier är farligt.
  • När du ser en mästare, sök att likna honom. När du ser en dåre, pröva dig i ditt inre.
  • Den som begär mycket av sig själv och föga av andra slipper bli föremål för avund.
  • Den som flyttar ett berg börjar med att bära bort småsten.
  • Det storslagna ligger inte i att aldrig falla, utan att resa sig varje gång det händer.
  • Det spelar ingen roll hur långsamt du rör dig, bara du inte stannar.
  • Det viktiga är inte hur länge man lever, utan hur väl man lever.
  • Människan har två öron och en mun. Detta för att kunna lyssna två gånger så mycket som hon talar.
  • Studera det förgångna, om du vill förutsäga det kommande.
DESSA FEM IDÉER 
TYCKER JAG KÄNNS VIKTIGA!

1. ______________________________________________________

    ______________________________________________________

2. ______________________________________________________

    ______________________________________________________

3. ______________________________________________________


    ______________________________________________________

4. ______________________________________________________

    ______________________________________________________

5. ______________________________________________________

    ______________________________________________________



1 kommentar:

  1. Det var en intressant och lärorik uppgift, som engagerar både hjärta och hjärna och främjar elevernas argumentationsförmåga. Jag lärde mig mer om vad Konfucius stod för och sätter in det i tidsenligt sammanhang. Själv är jag så imponerad av gamla filosofer. Precis som Konfucius hade även Aristoteles (som är min guru), Platon och Sokrates så kloka tankar som känns aktuella även idag, trots att de levde för ca 2500 år sedan.

    SvaraRadera