Summa sidvisningar

torsdag 19 februari 2015

Hållbar utveckling


Hållbar utveckling

Hållbar utveckling är ett angeläget och viktigt ämne för alla. Såväl i Sverige som runt om i världen engagerar sig många olika aktörer i ämnet. 

Vad kan vara mer entreprenöriellt än att få igång eleverna att tänka i banor som går mot en hållbar utveckling för jordklotet och för alla som bor på jorden?

Det är flera olika faktorer som påverkar utvecklingen och det finns mycket information om detta på Internet. Här finns länkar till olika webbsidor.

 Hållbar utveckling 
Hållbar utveckling i undervisningen handlar om att få barn, ungdomar och vuxna att förstå förutsättningarna för hållbar utveckling, enligt läroplanernas och kursplanernas kunskapskrav. Undervisning i hållbar utveckling ska bedrivas på ett sätt som förbereder eleverna på ett aktivt deltagande i samhället och som utvecklar deras förmåga att ta ett personligt ansvar för sitt handlande. Ett lärande för hållbar utveckling karakteriseras av
  • demokratiska arbetssätt
  • kritiska förhållningssätt
  • ämnesövergripande samarbeten
  • mångfald av pedagogiska metoder
  • delaktighet och inflytande
Källa: http://www.skolverket.se/skolutveckling/miljo-och-halsa/hallbar-utveckling 


De stora frågeställningarna är:
1. Vad kan vi göra i skolan för att öka hållbarheten?
2. Hur ska vi utforma en undervisning som …


  • utgår från elevens verklighet
  • ställer eleven inför val
  • ökar elevernas tilltro till sin egen förmåga
  • låter flera olika perspektiv komma till tals
  • ger eleverna möjlighet att kritiskt granska och värdera information
  • ger eleverna möjlighet att ta ställning, att kommunicera och handla
  • låter eleverna genomleva demokrati
  • lyfter etiska värden
  • låter processer ta tid
  • inte alltid startar i basfakta för att senare ta upp värderingsfrågor

Ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet?
  

   Ekologisk hållbar utveckling
Ekologisk hållbar utveckling handlar om kunskapen om naturen och dess funktion samt hantering i samhället av dessa naturresurser. Till detta kan också läggas till kunskap om de olika miljöproblemen. Förslag på nyckelord: naturresurser och hur de används, ekologi, kretslopp, miljöproblem ...

 Social hållbar utveckling
Social hållbar utveckling handlar om att människor får kunskap om sin sociala position och förvärvar kunskaper och resurser så att de kan nå eller behålla en hållbar situation. Att vi får våra mänskliga basbehov tillfredställda. Förslag på nyckelord: hälsa, samhällets funktion, alla olika gruppers i samhället (oavsett genus, etnicitet, ursprung, ålder och sexuell läggning) delaktighet i samhällssystem, mänskliga rättigheter, freds- och konfliktlösning ...

Ekonomisk hållbar utveckling
Ekonomisk hållbar utveckling handlar om ekonomiska samhällsstudier med fokus på naturresursfrågor. Där studeras ekonomi som ett medel för att uppnå mål som har med social och ekologisk hållbar utveckling att göra. Förslag på nyckelord: resursanvändning, relationer mellan länder, fattigdomsbekämpning, förändrade konsumtionsmönster, minskad och/eller ökad befolkningstillväxt, beslutsfattande, miljöskatter och avgifter...


Håll Sverige Rent erbjuder kostnadsfritt material och inspiration till förskolor och skolor, bland annat genom certifieringen Grön Flagg. Här finns idéer till undervisningen och lärarhandledningar, till exempel batteriskolan, skräp på schemat och guide till arbete med klimat och energi.
Den Globala Skolan (Universitets- och högskolerådet) har som mål att på ett nära och effektivt sätt stärka skolans möjlighet att utbilda morgondagens vuxna i att ta ansvar för en hållbar utveckling i ett mångkulturellt samhälle. Sedan år 2000 erbjudes därför utbildning för skolpersonal inom lärande för hållbar utveckling och interkulturell förståelse.
Naturskyddsföreningen är en ideell förening och Sveriges största miljöorganisation som startade för över hundra år sedan av en grupp vetenskapsmän. Konstnärer som Anders Zorn och författare som Selma Lagerlöf anslöt sig, och med tiden har SNF växt till 192 000 medlemmar.
Naturskyddsföreningen
Energimyndigheten verkar inom olika samhällssektorer för att skapa villkoren för en effektiv och hållbar energianvändning och en kostnadseffektiv svensk energiförsörjning.

Movium är Sveriges lantbruksuniversitets tankesmedja för hållbar stadsutveckling. Movium har nationellt samordningsansvar för att utveckla och kommunicera kunskap om stadsmiljöer för barn och unga. Movium arbetar sedan länge med utformning och användning av skolgårdar och förskolegårdar för lek och utomhusbaserat lärande. Movium anser att dessa miljöer är centrala för barns och ungas utveckling på och utanför skoltid, men också att de är viktiga grannskapsresurser i stadsväven.

WWF, World Wide Fund for Nature, är en oberoende och partipolitiskt obunden naturvårdsorganisation med närmare fem miljoner supportrar runt om i världen och verksamhet i över 100 länder.
UNEP är FN:s miljöprogram och de arbetar med att inspirera, informera och underlätta för länder och organisationer att jobba för en förbättrad livskvalitet utan att skada miljön. Miljöprogrammet bedriver inte främst egna projekt utan samordnar andra FN-organs arbete inom området miljö och hållbar utveckling.
UNDP är FN:s globala nätverk för utveckling, som arbetar för förändring och sammanlänkar länder med kunskap, erfarenhet och resurser som hjälper människor att förbättra sina liv.
Hållbar utveckling är ett övergripande mål för regeringens politik och ska därför integreras i alla politikområden. Läs mer om regeringens politik för hållbar utveckling.
Unesco är det FN-organ som har det övergripande ansvaret för arbetet med hållbar utveckling. ASPnet är ett skolnätverk som startades 1953 av Unesco. Idag deltar flera tusen utbildningsinstitutioner från närmare 200 länder, allt från förskolor till lärarutbildningar.
Nätverket Lärande för Hållbar Utveckling (LHU) driver på arbetet med lärande för hållbar utveckling, både lokalt och globalt. Detta sker bland annat genom erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling.
Utenavet är ett nationellt nätverk för främjande utomhusbaserat lärande. Utenavet verkar för att natur- och kulturupplevelser ska bidra till att öka måluppfyllelsen i skola och förskola. Den som regelbundet vistas i skog och mark och park kan utveckla en starkare känsla för naturen och ett större miljöengagemang. Detta har betydelse i arbetet för en hållbar utveckling.
Utenavet

Mer om”Hållbar utveckling” på Internet:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar