Summa sidvisningar

måndag 25 augusti 2014

Entreprenöriellt lärande - inledning och information


Entreprenöriellt lärande
1. Jag som är ansvarig för bloggen
Den här bloggen heter "Entreprenöriellt lärande”. Jag som är ansvarig för bloggen heter Ing-Gun Björkqvist. Jag har arbetat som lärare sedan 1987 och jag tycker fortfarande att jag har världens bästa jobb. Jag arbetar nu, sedan flera år tillbaka, som mellanstadielärare på Ulrikaskolan i Ulricehamn. 

I våras sökte jag en tjänst som förstelärare i Ulricehamns kommun. I mitten av juli fick jag det roliga beskedet att jag fick tjänsten. Mitt uppdrag är att arbeta extra med att utveckla arbetet med det entreprenöriella lärandet, med syfte att öka elevernas måluppfyllelse. 
Som förstelärare kommer jag att delta i Navets ledarskapsutbildning 2014-2015. Under hösten kommer jag i första hand att arbeta med det entreprenöriella lärandet på Ulrikaskolan och Hössnas skola och genom den här bloggen hoppas jag kunna nå ut med intressant information om entreprenöriellt lärande till alla som vill läsa.

2. Entreprenöriellt lärande

Varför ska vi ha ett entreprenöriellt lärande i skolan?
Skolan idag har förändrats. Målen har blivit tydligare, men de har också ökat i mängd. Vad som inte har ökat är undervisningstiden och därför måste man tänka ekonomiskt och det enda sättet för att eleverna ska kunna nå målen i alla ämnen är att vi utvecklar det entreprenöriella lärandet och arbetar mer ämnesövergripande. För att göra det måste även samarbetet i olika led förbättras. Att vara entreprenöriell och företagsam är samma sak. Det betyder att ta tillvara på möjligheter och förändringar, samt att utveckla och skapa värden. Det har tagits beslut att det entreprenöriella lärandet ska genomsyra all undervisning. En rörligare arbetsmarknad ställer nya krav på dem som kommer ut i arbetslivet idag. Utbildningsväsendet behöver anpassa sig för att kunna bemöta förändringarna i samhället. 

Vad är entreprenöriellt lärande?
Entreprenöriellt lärande innebär att utveckla och stimulera elevernas kompetenser.
Målet är att lära eleverna att:

 
  
Vad betyder entreprenöriellt lärande i skolan?
En stor del av satsningen på entreprenörskap handlar om att träna elever i att finna sina personliga drivkrafter och kunskaper och utveckla dem, så att de rustas för dagens och framtidens ombytliga arbetsmarknad. Det är ett pedagogiskt förhållningssätt i klassrummet med arbetsformer som:
·       stimulerar fantasi och skapande
·       får eleverna delaktiga så att man tar vara på inre drivkrafter och motivation
·       sätter det eleverna gör i ett sammanhang så helheten syns
·       använder sig av ett ämnesövergripande tematiskt arbetssätt där elever tar ansvar för sitt lärande
·       har ett verklighetsanknutet skolarbete där skolan och omvärlden möts




1 kommentar:

  1. Mycket bra intiativ! Alla listade kompetenser är extremt viktiga om man skall lyckas i näringslivet. Elever som har dessa kompetenser och som är beredd att jobba hårt kommer inte att få det svårt att hitta jobb, dom kommer att bli "headhunted".
    /Internationel VD

    SvaraRadera