Summa sidvisningar

måndag 10 april 2017

Elevaktivt arbetssätt

Kooperativt lärande i klassrummet

Pedagogik och metodik är givetvis grundpelare i all undervisning, men det är bra att utveckla sina strategier och strukturer inne i klassrummet.

Alla som arbetar med undervisning vet att inlärningen och motivationen ökar när eleverna är aktiva, detta påvisar också av forskning.  Hur kan man då göra för att få eleverna mer aktiva, vilka olika strukturer finns?
Här kommer förslag på några, testa! Variation är bra för både pedagoger och elever.

Se först på den här korta filmen ↡ av Dr. Spencer Kagan:



EPA– i tre varianter   (= Eget – Par – Alla)
Här skapas många kommunikationsmöjligheter för eleverna. Gynnar både lärande och språkutveckling.

1. Vanlig EPA
Läraren ställer en öppen fråga. Eleverna först tänker själva, sedan pratar de med varandra i par och efter det diskuteras frågan i helklass.
2. Dubbel EPA
Läraren ställer en öppen fråga. Eleverna först tänker själva, sedan pratar de med varandra i par, därefter går 2 par ihop till en grupp om 4 och slutligen diskuteras frågan i helklass.
3. EPA med musikstopp
Här får eleverna röra sig och då kan vakenheten öka.
Eleverna går under tysthet runt i klassrummet och lugn musik är på. Musiken stoppar, eleverna vänder sig mot närmaste person och skakar tyst hand med den. Läraren ställer en öppen fråga. I paren börjar en elev säga sina tankar och sedan är det den andres tur. Läraren tar efter en stund några tankar från eleverna. Man fortsätter några vändor.   

RALLY COACH (TURAS OM)
Elever jobbar i par. En elev löser första uppgiften och den andre ser på, coachar och berömmer. Sedan byter de roller och då är det den andres tur att lösa uppgiften. Se på filmen här till höger.➔
Detta kan göras i alla ämnen, både muntligt och skriftligt! 
                                                  https://www.youtube.com/watch?v=av2_kRpRUxg

PPT (= Par på tid)
PPT används för att öka fokus och få in lite spänning samtidigt som engagemanget är högt. Eleverna är aktiva i ett pararbete.
1. Dela in eleverna i par.
2. Ställ en öppen fråga.
3. Säg ”par på tid” och ge sedan en kort betänketid på 30 s.
4. Sätt igång klockan på 30-60s. En i paret börjar prata.
5. Klockan ringer och då är det den andres tid. Den som talar sist får gärna ta idéer från sin kamrats tankar.
6. Avsluta med att slumpvis låta några elever sammanfatta vad de kom fram till högt i klassrummet.


Fråga, pausa, namnge och studs
1. Öppen fråga där läraren ger 15 minuters betänketid
2. Drar sedan slumpvis ett namn, varpå eleven svarar på frågan eller säger pass(vid pass dra nytt namn).
3. Läraren säger ”studs” och då vänder sig eleven till valfri i klassrummet och säger ”Vilka tankar fick du när du hörde mitt svar?”
4. Ny tanke eller fundering och ”studs” igen … låt det studsa några gånger och gör sedan om med en ny fråga.

Eleverna är aktiva. De får tänka och besvara frågor, men också tillfälle att kommentera, analysera och ge respons på andras svar/tankar. När man blir lyssnad på känner man sig viktig och när ens åsikt får plats i en diskussion blir man bekräftad.


LÄS MER HÄR:


”Kagan strategies” Flera (36)videofilmer som inspirerar till ett elevaktivt lärande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar