Summa sidvisningar

onsdag 9 mars 2016

Entreprenöriella elever - starka elever


Vad ska vi göra på 
klassens timma?

Varje vecka får en grupp elever (6st) planera och ta hand om en lektion, som de får genomföra på fredagen. De har ganska fria tyglar, men innehållet ska ändå kunna knytas till något/några skolämnen. Eleverna går in för detta till 100 %. Det intressanta är att de skulle kunna göra ganska enkla aktiviteter, men så blir det aldrig. De bestämmer själva och det är just det där att satsa ordentligt och jobba som de gillar!

Vad kan de välja att göra?
Det är bara fantasin som sätter gränser och de låter verkligen fantasin flöda! Vi har blivit bjudna på välorganiserade frågetävlingar som påminner om ”Vem vet mest”, femkamp utomhus, stationstävlingar inomhus, ”smak- och lukttävlingar”, kluringar som ska lösas på tid, charader, gissningstävlingar, underhållning av olika former där de ansvariga har övat in pjäser, sketcher eller parodier på TV-program, improvisationsteater där elever i grupper snabbt får öva in ett bidrag och visa upp, ”chokladbollstillverkningstävling”, smink och klädstylingstävling med temat rock, musiktävlingar, olika associationstävlingar och ordlekar.

Hur går det till?
Allt startar med att gruppen som ska hålla i "klassens timma" gör en grovplanering tillsammans på måndagens lunch.  De brukar få en lektion till förberedelse, men det räcker oftast inte, så de tar till eftermiddagar och raster till detta helt frivilligt. I stora drag innebär uppgiften:
  • Brainstorming och planering
  • Dela upp uppgifter och ansvarsområde
  • Förberedelser/övning
  • Genomförandet
  • Klassen ger respons

Förra veckan genomfördes en annorlunda orientering nere på gymnasieskolans tomt. Under elevernas brainstorming kom det flera idéer. 
Vad hade då den här gruppen satt för egna kriterier, vad sökte de? Jo, det skulle vara något roligt, något fysiskt, det skulle göra något nytt och helst ville de vara utomhus. 

Jag intog en lyssnande roll och satt och kände mig nöjd med att alla var delaktiga. Ganska snart utkristalliserades att en idé var vinnande. De fastnade för att göra en orienteringsbana med 10 kontroller. Klassen skulle delas in i lag. Varje kontroll skulle ha en gömd siffra. Dessa siffror skulle sedan sättas in på svarsdokumentet. När alla siffror var hittade ska laget ringa mobilnumret som de fått fram. Först att ringa vinner!

Direkt när de kommit överens om aktiviteten bestämde de vilka som skulle sätta banan, ordna lag och göra i ordning kartan samt vilka som skulle fixa siffrorna. Detta gjordes snabbt och alla var överens. De planerade snabbt fram en tidsplan. 

Jag var imponerad och det roliga är att de imponerar på mig varje vecka. De får ta eget ansvar och de växer med det!
  
Vad vinner eleverna på detta, mer än en rolig klassens timma”?
Många övergripande förmågor övas; elevinflytande, samarbete, planering och genomförande av en idé, de lär sig också att dela upp arbetet, att arbeta mot en tidplan, att leda en grupp, att tala inför en grupp och till detta kommer glädjen. De har kul och mår bra. Kanske är detta ett sätt för dem att ladda batterierna för att kunna jobba med andra ämnen; friheten under ansvar föder så mycket annat. 



Att jobba entreprenöriellt på detta sätt stärker eleverna på så många plan. 
De lyckas bra varje vecka och varför gör de det? 
… Jo, de vill lyckas! Arbetet är roligt, de är motiverade ända ut till fingerspetsarna och de tror på sig själva. 


1 kommentar: