Summa sidvisningar

lördag 10 oktober 2015

”Jantelagen"

”Du kan inte alltid bestämma vad som ska hända, men du kan alltid bestämma vad som får ta din energi”.

Jag ser fram emot en föreläsning i Borås den 19/10. Den heter ”Överlista Jante - Konsten att lyfta sig själv och andra”. Föreläsaren heter Tomas Gunnarsson. Han skriver böcker och en av hans böcker har samma namn som den här föreläsningen.


Jag gick in på YouTube och lyssnade på ett kort klipp om honom. Jag har också läst om honom på en hemsida. Här kommer en sammanfattning av vad jag tror mig veta om Tomas Gunnarssons budskap: 

Vi har levt länge med ”Jante” i vårt samhälle (=du ska inte sticka ut, du ska inte tro att du är något, du duger inte …) Ja, vi har levt med det så länge att vi inte ens tänker på det. Detta gör att vi ofta förminskar värdet av vad vi gör, att vi har svårt för att ta emot beröm och att känna oss nöjda med oss själva. Det känns för många svårt att be om hjälp, för man vill inte störa andra med sina behov. ”Jante" begränsar oss och gör att vi inte tycker att vi duger.

Vad ska man då göra?
Jag hoppas få fler svar den 19/11, men jag vet redan lite om hans tankar och jag gillar hans idéer hittills. Det handlar mycket om ett positivt förhållningssätt; både sig själv och till sin omgivning. Han menar att man kan man vända avundsjuka till inspiration, negativ energi till positiv energi och osäkerhet till självtillit genom att försöka lyfta både sig själv och de människor man har runt omkring sig.

Det man ska göra för att komma ur destruktiva och negativa tankar är först och främst att bli medveten om att ”Jante” finns i ens liv, först då man ser detta kan man bekämpa det. Man måste rannsaka sig själv och se vad man gör mot sig själv. Man kan träna på att ta emot beröm och också träna på att be om hjälp genom att tvinga sig själv att göra det.

Här kommer tre citat från Tomas Gunnarsson:

”Du kan inte alltid bestämma vad som ska hända, men du kan alltid bestämma vad som får ta din energi”.

”Om du inte kan ge dig själv beröm och visa dig själv uppskattning, så kommer du aldrig kunna ta emot det från din omgivning”.

”Omsorgen om sig själv är grunden för att finnas till för andra”



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar