Same same, but different.
På bloggen ”Tänk om” skriver Frida GW inlägget ”Same same, but different”. Hennes
artikel får mig att tänka på att vi redan gör många bra saker i skolan, men med vissa
förändringar kan vi bli bättre! Det gäller att fokusera på rätt saker. Här
kommer min egen tolkning av hennes text.
Det viktigaste för inlärning är
att eleverna hittar sin inre motivation. Barn, precis som vuxna, jobbar bäst
när de gör det av egen vilja, för att de är motiverade och intresserade. Yttre
belöningar kan aldrig ersätta den inre motivationen.
Digitala läromedel kan hjälpa
till att fånga intresset, vi måste använda oss av dem. Med fler verktyg kan man
testa, skapa, pröva och producera snabbare och även nå ut med sitt arbete, så
att kamrater kan ta del av det på ett helt annat sätt. Nu öppnas nya vägar för
kamratbedömningar och diskussioner, vilket öppnar upp för nya perspektiv.
- Men det är ju inte de digitala lärmiljöerna i sig som skapar ökat lärande. Det är ett lyckat ledarskap och rätt organisation som blir avgörande för framgång. Ska eleverna rustas för framtiden och få en ökad måluppfyllelse i skolan behöver vi:
- tydlighet i förväntningar och ansvar
- en målinriktad och välorganiserad verksamhet, som litar på och tar vara på eleverna
- en vilja att lära och som hjälper eleverna att hitta sin inre motivation
- uppgifter som främjar delaktighet, samarbete, sammanhang och meningsfullhet
- tillitsfulla relationer och en kultur där det är OK att misslyckas, för först då vågar eleverna ”pröva sina vingar” och testa nya tankar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar