Att redovisa en bok
Att läsa böcker är viktigt av många anledningar. Ett sätt att motivera eleverna till att läsa är att ha roliga bokredovisningar, något som utmanar dem och som de kan se fram emot. Själva redovisningsdagen är en trevlig, händelserik och festlig dag. Trots att alla får samma förslag att välja mellan brukar redovisningarna inte bli likadana, man kan variera de olika förslagen mycket och alla läser ju olika böcker.
Så här jobbar vi och detta är mycket populärt bland eleverna. Eleverna får välja en
bok. De får 4-6 veckor på sig att läsa boken och parallellt påbörjar de också arbetet med
att förbereda sig inför bokredovisningen. De ska redovisa sin bok både skriftligt och
muntligt. Till sin hjälp får de listan nedanför. Härifrån får de välja på vilka sätt de vill
redovisa boken. De uppmanas att välja några olika sätt och de får givetvis också
komma på andra varianter än de som står på listan!
Jag brukar också ge dem
ett schema där de får planera sitt arbete. Detta schema tar de med och visar
mig vid flera tillfällen, så att jag kan se hur långt de har kommit och även
hjälpa dem om de behöver min hjälp. Tack vare schemat hinner alla eleverna bli
klara i tid.
Alla dessa olika redovisningssätt kan eleverna givetvis använda sig av vid andra sorters redovisningar också. Eleverna får positiv feedback av klasskamraterna direkt efter sin redovisning. Här är alla väldigt aktiva och måna om att "höja sina kompisar" och visa sin uppskattning.
Olika sätt att redovisa en bok – elevernas favoriter
Något du läser upp eller berättar om med hjälp av
stödord
- Skriv en bokrecension, där du talar om vem författaren är, berättar om bokens innehåll och ger en kortfattad beskrivning av de viktigaste personerna i boken. Du ska också tala om vad du tycker om boken och varför du tycker så.
- Berätta om boken ur någon annans synvinkel t.ex. en av personerna i boken.
- Uppträd som en av personerna i boken - berätta om dig själv och din roll i berättelsen.
- Gör en beskrivning av en eller flera av personerna i boken.
- Skriv en fortsättning på boken.
- Skriv en tidningsartikel som behandlar en händelse i boken.
- Skriv om slutet på boken eller en händelse i boken.
- Skriv ett lovtal till en person i boken.
- Skriv en dikt som har kopplingar till boken; händelser eller personer i boken.
- Skriv en dagbok som skulle kunna tillhöra en av personernas i boken.
- Skriv ett brev till en person i boken.
- Skriv ett brev från en av personerna i boken till någon annan.
- Skriv ett brev till författaren.
- Skriv ett brev från författaren till läsarna.
- Gör en jämförelse med boken och filmen.
- Gör en jämförelse med boken och en annan bok.
- Gör en jämförelse mellan två personerna i boken. Hur är de? Berätta om dem. Finns det likheter/olikheter …
- Skriv en argumenterande insändare om varför man ska eller absolut inte ska läsa boken.
- Skriv en argumenterande insändare i en tidning om en situation eller händelse i boken. Skriv vad du tycker och övertyga andra om dina åsikter.
Någon form av teater
- Gör en intervju med en av personerna i boken.
- Intervjua författaren – skriv ner frågor som du låter en kamrat läsa upp och var själv författaren som svarar på frågorna.
- Spela upp en scen ur boken. Skriv ner repliker, träna och spela upp. Du kan ta hjälp av kamrater, som får olika roller eller så kan du spela alla de olika rollerna själv.
- Skriv om en scen ut boken till ett pjäsmanus.
- Uppträd som författaren - berätta historien bakom boken du har skrivit.
- Gör ett reklaminslag för TV för att sälja boken.
- Berätta om boken, berätta som att du är en av huvudpersonerna.
- Gör en nyhetssändning som bygger på en händelse i boken.
- Läs ett stycke ur boken och låt samtidigt några kamrater spela upp och göra det du läser.
- Rita eller måla bilder ur boken och berätta sedan för klassen om händelser och personer med hjälp av bilderna.
- Gör en tidslinje över händelserna i boken.
- Utforma en annons, så att man blir sugen på att läsa boken. Klistra in den i en tidning.
- Måla av dina egna inre bilder av några personer i boken och berätta om dem.
- Rita en karikatyr av någon av personerna i boken och berätta om den personen.
- Gör ett nytt bokomslag.
- Gör en karta och berätta om boken utifrån kartan.
- Rita upp berättelsen i serieform.
- Bygg en modell och berätta om boken utifrån modellen.
- Ha en lite låda där du samlar saker som alla har en anknytning till boken. Berätta om boken med hjälp av att du samtidigt tar fram en sak i taget ur lådan.
- Måla bilder, häng upp dem på en hängande mobil och berätta om dem.
- Gör en affisch som handlar om boken.
- Huvudpersonen är försvunnen. Gör en affisch om en försvunnen person. Visa upp och läs affischen.
Frågor, frågesport, spel och tävlingar
- Gör en lista med frågor som du ställer till klassen på hur de skulle reagera på händelser eller situationer som personerna i boken ställs inför.
- Tillverka ett spel som har anknytning till bokens handling, kanske frågor om bokens handling eller personer i boken.
- Gör ett kortspel.
- Gör en tipspromenad.
- Skriv tio frågor om det du berättat om. Låt kamraterna svara på dem. Ha öppna frågor eller låt dem välja på tre olika alternativ.
- Tillverka ett korsord med frågor som passar till boken.
Använd dig av musik
- Skriv en sång om boken.
- Skriv en rap om boken.
- Skriv ny text till en redan känd låt. Låt den få anknytning till en händelse i boken eller till personerna i boken.
- Gör en kort musikal av en del av boken(en teater där man sjunger replikerna).
Ta hjälp av datorn
- Gör en Power Point eller ett bildspel i ett annat program.
- Gör en video(här kan du använda många av förslagen ovanför).
Få igång dina kamrater
- Grupparbete - Låt dem svara på frågor om boken.
- Diskussion i helklass eller i smågrupper. Hitta bra frågeställningar som kan engagera alla. Låt dem diskutera frågor som på något sätt har med bokens innehåll att göra. (Exempel: Var det rätt gjort av hennes bror när han ...? Hur kunde huvudpersonen ha gjort istället? Vad tycker ni om …? Finns det exempel på detta här hos oss? Kan detta hända i Sverige? ... osv).
Ett exempel på elevernas arbetsschema
Vad bra att du sorterat tipsen på vad eleverna kan använda sig av när de redovisar på ett så tydligt sätt!
SvaraRadera