"Entreprenöriellt lärande" eller borde det heta "Aktivt lärande"
Har ordets betydelse förändrats?
När man skiljer på yttre och inre
entreprenörskap anser några att man borde göra något åt namnet. Skulle
”aktivt lärande" vara ett bättre namn eller borde det kallas för ”lärande
för framtiden”?
Omstritt lärande på schemat
För drygt 2 år sedan, i lärarnas
tidning 2012-03-01, kunde man läsa denna rubrik: ”Omstritt lärande på
schemat”. Är entreprenöriellt lärande en flumpedagogik eller framtidens
lärande? Författaren till artikeln, Maria Lannvik Duregård, menar att
meningarna är delade om entreprenörskap i skolan, men artikeln är egentligen
positiv till vissa delar av entreprenörskap. Här kommer min egen tolkning av
artikeln tillsammans med funderingar, som artikeln gav mig. Jag avslutar dagens
inlägg med ett förklarande citat från skolverket.
Den traditionella definitionen av en
entreprenör är en person som startar nya företag eller utvecklar nya produkter,
där entreprenören är risktagande, har ett nytänkande och ser möjligheter i
stället för problem. Här finns en stark ekonomisk koppling, eftersom en
entreprenör startar företag av vinstintresse.
Den nyare definitionen är att den
ekonomiska kopplingen har minskat. Nu talar man om andra drivkrafter. Det finns
sociala entreprenörer, som drivs av ett ideellt engagemang, eller kulturella
entreprenörer, som är innovativa konstnärer. Man skiljer också mellan yttre och
inre entreprenörskap. Det yttre syftar mer till det gamla traditionella, att
starta företag, och det inre handlar om individers utveckling. Kanske betonade
regeringen det yttre företagandet för mycket. Den inre, individuella,
företagsamheten är lättare för lärare att godta. Idéhistorikern Sven-Eric
Liedman skulle vilja byta namnet till ”aktivt lärande” för att därmed ta bort
kopplingen till yttre entreprenörskap och den ekonomiska aspekten som
förknippas med det.
Att stimulera elevernas potential,
utgå från deras behov och fostra aktiva personer är något som lärare känner
igen och tycker är viktigt. Vi vet inte vilka kunskaper, attityder och förmågor
de unga behöver i framtiden, men de entreprenöriella förmågorna kommer att
behövas för att hantera en komplex verklighet. Då krävs en förändring av
arbetssättet till mer projektinriktad och ämnesintegrerad undervisning, där
elevernas egen motivation ska stärkas så de kan påverka inlärningen mer.
Kritiken mot entreprenöriellt
lärande kan vara att den här typen av lärande kan vara svårt att fånga i
traditionella betyg. För att bedöma det måste man arbeta med formativ
bedömning. Det går inte att läsa varje ämne separat och bygga undervisningen på
prov och läxförhör. Här ligger dilemmat! Hur ska eleverna motiveras till att
lära sig optimalt och samtidigt visa allt de kan, så vi lärare kan betygsätta
eleverna på bästa sätt? Nu hamnar vi i diskussionen huruvida summativ eller
formativ bedömning gynnar eleverna bäst eller hur de båda sätten kan samverka.
Här sätter jag in ett citat från en av skolverkets artiklar angående bedömning.
”Grovt kan man säga att det finns
två olika typer av bedömning som lärare gör i skolan: summativ bedömning och
formativ bedömning. Men egentligen är det inte bedömningarna i sig som skiljer
sig åt, utan skälen till varför man gör dem.
Summativ bedömning är en bedömning
när undervisningen av ett moment är avslutat. Syftet är att mäta vad eleverna
lärt sig. Den summativa bedömningen ligger sedan i praktiken till grund för
slutbedömningar av eleven, som exempelvis betyg.
Formativ bedömning är en bedömning
läraren gör under själva undervisningsprocessen, alltså innan ett
undervisningsmoment är avslutat. Syftet är att bedömningen ska vara ett stöd
för både läraren och eleven för att på bästa sätt kunna gå vidare i lärandeprocessen.
Den summativa bedömningen efter ett
undervisningsmoment kan naturligtvis visa vad eleven inte kunde, men då finns
ingen tid att åtgärda det. Den formativa bedömningen fångar upp problemen medan
det fortfarande finns tid att anpassa undervisningen så att eleven kan lära sig
det som undervisningsmomentet går ut på.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar