Summa sidvisningar

söndag 29 oktober 2017

Grupparbete med tydliga roller

 Rollfördelning i grupparbete

Grupparbete är inte lätt, att arbeta i grupp är något man måste lära sig. Det finns strategiska knep man kan ta till hjälp för att lära eleverna arbeta mer fokuserat tillsammans och samtidigt ta större ansvar för sin inlärning. På hemsidan "Kooperativt lärande.com" finns detta beskrivet mycket tydligt. https://kooperativt.com/2016/06/14/struktur-roller/

Här kommer jag göra en sammanfattning av detta inlägg blandat med mina egna tankar:

I början av ett grupparbete tilldelas varje elev en roll i den specifika gruppen.  Rollerna förtydligar för eleverna vad deras uppdrag och fokus är. Dessa roller används också för att hjälpa eleverna att utveckla de färdigheter som behövs för att lära av och med varandra så effektivt som möjligt. Med hjälp av rollerna tränas olika former av samarbetsfärdigheter.

Själv har jag i många år jobbat med några roller, i ett grupparbete får alltid en vara ledare. Ibland har en fått vara sekreterare. Detta är något eleverna fått turas om med och det har varit populärt och bra. Ofta har gruppen sedan utvecklat rollfördelningen till fler specialgrupper, några läser i böcker, andra på Internet, några illustrerar med bilder, några skriver kladd medan andra sedan skriver in detta i ett dokument eller bildspel. Här finns dock en möjlighet att utveckla detta arbetssätt. 

Flera olika roller kan användas vid olika tillfällen beroende på övningens syfte och vad eleverna behöver träna på. Fokus kan ligga på en roll i taget eller så kan fler roller användas samtidigt. En del roller är mer kognitivt krävande än andra. Genom dessa roller ser eleverna att arbetet kräver olika förmågor.

Jag tror inte att man ska slänga in för många roller i början, det bästa är nog att introducera någon/några roller i taget. När jag låter en vara ledare får han/hon en stor roll och kanske kan man dela på den bördan. Här nedanför kommer exempel på roller man kan införa. Ni kan läsa mer om den på hemsidan och här finns även bilder till dessa roller. https://drive.google.com/drive/folders/0B0OWnBSBkHSzQUZGWmJ2NVVKdk0

Uppgiftsroller:
Sekreterare, berättare, materialförvaltare, hjälpare, tidshållare, fokushållare, sammanfattare, observatör, kontrollant.

Sociala roller:
Uppmuntrare, ordfördelare, utvärderade.

Läs även mer om andra roller i grupparbete för äldre elever i detta examensarbete:

Här finns ytterligare förslag på roller som passar yngre barn:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar