Rollfördelning i grupparbete
Grupparbete är inte lätt, att
arbeta i grupp är något man måste lära sig. Det finns strategiska knep man kan
ta till hjälp för att lära eleverna arbeta mer fokuserat tillsammans och samtidigt ta större ansvar för sin inlärning. På hemsidan "Kooperativt lärande.com" finns detta beskrivet
mycket tydligt. https://kooperativt.com/2016/06/14/struktur-roller/
Här kommer jag göra en
sammanfattning av detta inlägg blandat med mina egna tankar:
I början av ett grupparbete
tilldelas varje elev en roll i den specifika gruppen. Rollerna förtydligar för eleverna vad deras
uppdrag och fokus är. Dessa roller används också för att hjälpa eleverna att utveckla de
färdigheter som behövs för att lära av och med varandra så effektivt som
möjligt. Med hjälp av rollerna tränas olika former av
samarbetsfärdigheter.
Själv har jag i många år jobbat med
några roller, i ett grupparbete får alltid en vara ledare. Ibland har en fått
vara sekreterare. Detta är något eleverna fått turas om med och det har varit
populärt och bra. Ofta har gruppen sedan utvecklat rollfördelningen till fler
specialgrupper, några läser i böcker, andra på Internet, några illustrerar med
bilder, några skriver kladd medan andra sedan skriver in detta i ett dokument
eller bildspel. Här finns dock en möjlighet att utveckla detta arbetssätt.
Flera olika roller kan användas vid olika tillfällen beroende på övningens syfte och vad eleverna
behöver träna på. Fokus kan ligga på en roll i taget eller så kan fler roller
användas samtidigt. En del roller är mer kognitivt krävande än andra. Genom
dessa roller ser eleverna att arbetet kräver olika förmågor.
Jag tror inte att man ska slänga in
för många roller i början, det bästa är nog att introducera någon/några roller
i taget. När jag låter en vara ledare får han/hon en stor roll och kanske kan
man dela på den bördan. Här nedanför kommer exempel på roller man kan införa.
Ni kan läsa mer om den på hemsidan och här finns även bilder till dessa roller.
https://drive.google.com/drive/folders/0B0OWnBSBkHSzQUZGWmJ2NVVKdk0
Uppgiftsroller:
Sekreterare, berättare,
materialförvaltare, hjälpare, tidshållare, fokushållare, sammanfattare,
observatör, kontrollant.
Sociala
roller:
Uppmuntrare, ordfördelare, utvärderade.
Läs även mer om andra roller i
grupparbete för äldre elever i detta examensarbete:
Här finns ytterligare förslag på
roller som passar yngre barn:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar