Entreprenöriellt lärande - Vad
skriver andra?
I
bloggen ”Tänk om” skriver Hans
Renman om entreprenöriellt lärande. Här finns mycket intressant att läsa! Han
belyser att samhället har förändrats stort under de senaste 50 åren.
Vi kom
från ett jordbrukssamhälle
… till
ett industrisamhälle
… och
till sist
är vi nu
inne i ett högteknologiskt informationssamhälle
Kreativitet och innovationer var förr något som
förknippades mest med konstnärer och uppfinnare – nu är det livsnödvändigt för att
företag och organisationer ska överleva i den snabbt föränderliga omvärlden. Helt
andra krav finns nu på oss om vi vill lyckas. Här har jag sammanfattat och gjort min egen
tolkning av Hans Rehnmans tips till skolan:
Använd kreativ problemlösning! Undvika att ställa frågor som bara leder till svar. Jobba med öppet formulerade problem istället.
Man kan inte mäta kreativitet… men i skolan kan man istället mäta resultatet av kreativiteten och bedöma den kreativa processen.
Skolor måste fundera både över yttre och inre klimat. Har vi högt till tak? Är vi tillåtande? Kan vi se mångfald? Kännetecknas vår skola av lekfullhet, glädje och samarbete? Skrattar vi ofta, mycket och länge i vår organisation?
Vi måste utnyttja webben och informationsteknologin dvs. en dator/elev och införa ett annat arbetssätt! Datorerna skall användas hela tiden, för då stärks både kreativitet och individualism samt elevernas engagemang.
Långtgående, äkta elevdemokrati är viktigt! Undervisningen ska alltid innehålla moment som hjälper eleverna att bli bättre på att finna sina egna drivkrafter och se vad de är bra på. Pedagogerna ska stärka, höja och coacha eleverna.
Undervisningen ska i alla ämnen jobba tydligare med kritiskt tänkande. Då gror kreativitet.
Förmågan att reflektera är en av de allra viktigaste framtidskompetenserna. Skolan bör ha reflektionspass varje dag, helst efter varje lektion. Varför gör vi som vi gör? Hur gjorde vi? Vilken var/är min egen roll?
Undervisningen ska i högre grad ha utgångspunkt i elevernas egen verklighet och byggas på deras frågeställningar, i det de BRINNER för… Då ökar sannolikheten att eleverna ”går igång” på sina uppgifter, vågar och vill ta ut svängarna.
Man måste träna eleverna i att ta ansvar och sluta curla för dem hela tiden.
Man måste låta elever och lärare ta risker! Man lär sig även på att misslyckas, bara man reflekterar över det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar