Entreprenöriellt lärande
1. Jag som är ansvarig för
bloggen
Den här bloggen heter "Entreprenöriellt
lärande”. Jag som är ansvarig för bloggen heter Ing-Gun Björkqvist.
Jag har arbetat som lärare sedan 1987 och jag tycker fortfarande att jag har
världens bästa jobb. Jag arbetar nu, sedan flera år tillbaka, som
mellanstadielärare på Ulrikaskolan i Ulricehamn.
I våras sökte jag en tjänst
som förstelärare i Ulricehamns kommun. I mitten av juli fick jag det roliga
beskedet att jag fick tjänsten. Mitt uppdrag är att arbeta extra med att
utveckla arbetet med det entreprenöriella lärandet, med syfte att öka
elevernas måluppfyllelse.
Som förstelärare kommer jag att delta i Navets
ledarskapsutbildning 2014-2015. Under hösten kommer jag i första hand att
arbeta med det entreprenöriella lärandet på Ulrikaskolan och Hössnas skola och
genom den här bloggen hoppas jag kunna nå ut med intressant information om
entreprenöriellt lärande till alla som vill läsa.
2. Entreprenöriellt lärande
Varför ska vi ha ett
entreprenöriellt lärande i skolan?
Skolan idag har förändrats.
Målen har blivit tydligare, men de har också ökat i mängd. Vad som inte har
ökat är undervisningstiden och därför måste man tänka ekonomiskt och det enda
sättet för att eleverna ska kunna nå målen i alla ämnen är att vi utvecklar det
entreprenöriella lärandet och arbetar mer ämnesövergripande. För att göra det
måste även samarbetet i olika led förbättras. Att vara entreprenöriell och
företagsam är samma sak. Det betyder att ta tillvara på möjligheter och
förändringar, samt att utveckla och skapa värden. Det har tagits beslut att det
entreprenöriella lärandet ska genomsyra all undervisning. En rörligare
arbetsmarknad ställer nya krav på dem som kommer ut i arbetslivet idag.
Utbildningsväsendet behöver anpassa sig för att kunna bemöta förändringarna i
samhället.
Vad är entreprenöriellt
lärande?
Entreprenöriellt lärande
innebär att utveckla och stimulera elevernas kompetenser.
Målet är att lära eleverna
att:
Vad betyder entreprenöriellt
lärande i skolan?
En stor del av satsningen på
entreprenörskap handlar om att träna elever i att finna sina personliga
drivkrafter och kunskaper och utveckla dem, så att de rustas för dagens och
framtidens ombytliga arbetsmarknad. Det är ett pedagogiskt förhållningssätt i
klassrummet med arbetsformer som:
·
stimulerar fantasi och
skapande
· får eleverna delaktiga så att man tar vara på
inre drivkrafter och motivation
· sätter det eleverna gör i ett sammanhang så
helheten syns
· använder sig av ett ämnesövergripande tematiskt
arbetssätt där elever tar ansvar för sitt lärande
· har ett verklighetsanknutet skolarbete där skolan
och omvärlden möts
Mycket bra intiativ! Alla listade kompetenser är extremt viktiga om man skall lyckas i näringslivet. Elever som har dessa kompetenser och som är beredd att jobba hårt kommer inte att få det svårt att hitta jobb, dom kommer att bli "headhunted".
SvaraRadera/Internationel VD