Studiero och tydligt ledarskap
Enligt försteläraren
och föreläsaren Jonas Nilsson är stärkt lärarauktoritet och studiero det som
borde vara högsta prioritet i skolan. Han anser att svagt ledarskap och
bristande studiero är det största hindret för inlärning.
Han menar att både ämneskunskaper
och undervisningsformer är viktigt, men ändå underordnat just ledarskapet i
klassrummet. För att undervisningen ska fungera måste läraren ha ”grepp om
klassen”.
Givetvis kan en lärare
inte skrämma eller hota sig till auktoritet på det sätt som var vanligt förr,
det finns i stället många andra bra exempel på ett fungerande ledarskap. Det
viktigaste är att upprätta goda elevrelationer, att coacha och uppmärksamma
eleverna samt att läraren på ett bestämt och konsekvent sätt ser till att skapa
studiero i klassrummet.
Jonas Nilsson anser också
att högskolor måste undervisa mer om ledarskap. Bra exempel måste lyftas fram, skickliga lärare bör t.ex. bjudas
in till lärarhögskolor och prata om hur de gör för att lyckas med ledarskapet.
Läs mer om Jonas
Nilssons tankar i den här artikeln:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar