FRAMGÅNGSFAKTORN FÖR SKOLAN ÄR ETT BRA LEDARSKAP
Lärarens förmåga att leda klassen anses vara en helt
avgörande faktor för hög undervisningskvalitet. Enligt ny forskning har det
framgått att det främst är tre kriterier som leder till både framgång och till att elever mår bra i skolan. Dessa tre är:
Emotionellt stöd: Ett
positivt klimat i klassrummet. Det är viktigt med relationer, läraren och
eleverna ska känna varandra. Med en trygghet vågar eleverna mer och i en väl
fungerande klass kan även elever lyfta och motivera varandra.
Klassrumsorganisation:
Eleverna ska arbeta effektivt. För att detta ska ske måste läraren kunna
organisera arbetet på ett bra sätt. Självklart behöver eleverna få både
arbetsro och arbetsglädje.
Inlärningsstöd: När
det gäller inlärning är det otroligt viktigt att eleverna övar på förmågan att
tänka själva, att de utmanas och får framåtdrivande konstruktiv respons/feedback
så att de blir ”hungriga” på att lära sig mer. Undervisningen ska vara varierad.
EN BRA LÄRARE
Eleverna i åk 4 på min
skola fick svara på frågan om vad som gör en lärare bra, här kommer deras svar.
En bra lärare:
är bestämd, lagom
sträng och sätter gränser
lär ut på bra och
roligt sätt
har roliga lektioner
så att eleverna blir intresserade av skolarbetet
förklarar noga och bra
får eleverna att känna
trygghet
är snäll och hjälpsam
behandlar eleverna med
respekt
är rättvis och visar
att alla elever är lika mycket värda
är positiv, trevlig
och glad
uppmuntrar eleverna
till att fråga
lyssnar på eleverna
och låter dem vara med och bestämma
kan visa tacksamhet
ger respons
har tålamod och humor
kan man prata med
kan trösta
Ja, så nu vet vi exakt
hur vi ska vara och visst har eleverna rätt. Det är ju även så vi lärare vill
att våra rektorer ska vara, eller hur! Detta är kriterier på ett bra ledarskap och
det vill vi alla ha.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar