Elever behöver undervisning!
Martin Ingvar
kritiserar den pedagogik som går ut på att yngre elever, i
allt högre grad, själva ska hämta kunskap. Avsaknad av undervisning skapar
stora problem. Han menar att alla barn vill lära sig och att barn har ett
inbyggt maskineri för att följa och härma en ledare.
Det som främst driver
yngre barn till fortsatt inlärning är just glädjen över att kunna nya saker.
Här betonar Martin Ingvar också betydelsen av den socialt betingade glädjen när
man känner sig accepterad i en grupp.
Glädjen över att lyckas triggar igång hjärnans belöningssystem.
Att själv söka kunskap
är inget man kan automatiskt, utan detta måste läras in succesivt. Först när
man blir äldre når man dit att man vill lära bara för lärandets skull. I detta
avseende mognar oftast flickor före pojkar. En del elever har möjlighet att få
stöd och hjälp hemma och detta kan kompensera bristen på undervisning i skolan,
men de som inte får stöd hemma blir de största förlorarna.
Det krävs också stor
tydlighet från lärare när man guidar elever till hur man söker kunskap på egen
hand. Martin Ingvar anser att klassrumsmiljön bör vara lugn och att skolan måste
satsa stort på basfärdigheterna att läsa och att skriva, då dessa är
grundläggande för kunskapsinhämtning. Han betonar också det viktiga i att
repetera och träna så att färdigheter automatiseras.
Elever behöver alltså:
- undervisning
- en lugn inlärningsmiljö
- behärska att läsa och skriva bra
- träna och repetera
- ramar och tydlig guidning
Fungerar skolan så
fungerar samhället!
Lär mer i den här artikeln:
Jag håller med Martin Ingvar, men känner inte igen mig i beskrivningen av att yngre elever mestadels söker sin egen kunskap. Så var det mer på 1990-talet. Det senaste decenniet tycker jag att ett tydligt ledarskap i klassrummet med ökad medvetenhet om att grunden är ett tryggt klassrumsklimat med varierad undervisning och med repetition för automatisering av färdigheter varit tongivande. Skolor har olika kulturer, så visst kan det finnas skolor som arbetar så även idag. Jag tror dock att medvetenheten har ökat och en förändring har skett.
SvaraRaderaDet stod inte att yngre barn "mestadels söker egen kunskap", det stod att "yngre elever, i allt högre grad, själva ska hämta kunskap”. Det blir en ganska stor skillnad. Ja, det är väl bra om medvetenheten har ökat. Så är det säkert på flera skolor, men likväl reagerar han mot något han anser existerar till för hög del om jag tolkar honom rätt. Om man inte känner igen detta beror det väl på att man arbetar annorlunda, vilket han säkert skulle göra tummen upp för.
Radera