Summa sidvisningar

söndag 18 september 2016

Livets lotteri - Ett entreprenöriellt och ämnesövergripande arbete

Att skapa förståelse genom kunskap

Det finns många olika sorters "I-lands problem" och så finns det problem. Vi i västvärlden har det bra, så bra att vi kanske inte ens kan ta in hur det är att leva ett annat liv. Ibland måste man se bilder, filmer eller höra någon berätta om "den andra verkligheten" för att förstå lite av hur "mycket sämre lottade" människor lever sina liv. Livets lotteri är inte rättvist, frågan är hur man kan hjälpa till bäst. 

Visst kan man bidra på olika sätt med pengar och klädinsamlingar, men samtidigt är det viktigt att vi faktiskt uppskattar allt vi har. På vår skola försöker vi skapa förståelse genom att arbeta med Rädda barnens material ”Livets lotteri”. Våra elever i 5A, 5B, 6A och 6B ska under 5 tisdagseftermiddagar gruppvis lära sig mer om andra delar av världen och vi tar främst hjälp av Internet, men även av våra läroböcker. 

I oktober kommer alla elever i 6AB delta i kören när den stora Sverigeturnerande konserten ”Marching for love” kommer till Ulricehamn. Inträdet går direkt till ”Star for life” som hjälper ungdomar i Sydafrika och Namibia. Detta kommer jag skriva mer om i ett annat inlägg. 

Här kan ni ta del av materialet jag har tagit fram för 5-6AB på vår skola. Det finns många bra länkar här för att hitta information om andra länder och om hur barn har det i andra länder. Målet är att öka förståelsen genom kunskap! 

Vårt arbete på elevens val HT-2016
-------------------------------------------------------------------------------

Lärarinformation
Inledning – arbetsgång vid första tillfället


A. Öppna länkarna ovan och visa innehållet.

B. Prata om nyckelord som: livsvillkor/förutsättningar i olika länder, barnkonventionen, källor och statistik, ta ställning, djupare kunskap, värdera, analysera, reflektera och jämföra.

C. Snurra på livshjulet 4 ggr för att visa hur det fungerar: http://www.livetslotteri.raddabarnen.se


Diskutera vilken info bilder ger; hur ser miljön ut? Vad händer?

E. Gå igenom grupparbetets regler
-------------------------------------------------------------------------------

Elevinformation
Livets lotteri – grupparbete

Tänk om du föddes på nytt, vilket land skulle du födas i?
1. Använd "Livets lotteri" på Rädda barnen och få "ett nytt liv".

2. Ta reda på mer om ditt nya land utifrån dessa rubriker
*klimat
*naturkatastrofer
*naturtillgångar
*befolkning
*vattentillgång
*medelålder
*politik, krig (väpnad konflikt), flykt
*mat
*fattigdom, undernäring(svält)
*barnaga, barnäktenskap, föräldralöshet, mobbning
*analfabetism(läskunnighet)
*hiv och aids, undernäring, sexuellt våld
*ekologiskt fotavtryck
*egna förslag

Länkar som kan användas för att hitta information:
Bilderna finns här:

Här drar du din lott och hittar fakta om landet:

Här kan du hitta mer fakta:
Landguiden                                      http://www.landguiden.se
Globalis                                    http://www.globalis.se
NE-Fakta om världens länder     http://www.ne.se/info/tjänster/världens-länder
Factlab                                      http://factlab.com/#lo=1

Ni jobbar i små grupper och söker fakta. Dela upp jobbet. Skriv ner allt ni får reda på och sammanställ sedan detta snyggt på en plansch. Du ska ha med:
*Fakta av olika slag
*Diagram med hjälp av Factlab
*Kartbild på var landet ligger
*Bilder, helst målade/ritade av elever
3. Vid det sista tillfället är det redovisning och de får dela med sig av sin information till varandra.
4. Efterarbete – utvärdering och diskussion i klasserna.

________________________________________________________________

Utbildning för att lära sig använda Factlab 
Factlab – en sökmotor för skolan

Info först – bra att se på innan man jobbar med factlab!  (Se på båda filmerna! )





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar