Att skapa förståelse genom kunskap
Det finns många olika sorters "I-lands problem" och så finns det
problem. Vi i västvärlden har det bra, så bra att vi kanske inte ens
kan ta in hur det är att leva ett annat liv. Ibland måste man se bilder,
filmer eller höra någon berätta om "den andra verkligheten" för att
förstå lite av hur "mycket sämre lottade" människor lever sina liv. Livets
lotteri är inte rättvist, frågan är hur man kan hjälpa till bäst.
Visst kan man
bidra på olika sätt med pengar och klädinsamlingar, men samtidigt är det
viktigt att vi faktiskt uppskattar allt vi har. På vår skola försöker vi skapa förståelse genom att arbeta med Rädda
barnens material ”Livets lotteri”. Våra elever i 5A, 5B, 6A och 6B ska under 5 tisdagseftermiddagar gruppvis
lära sig mer om andra delar av världen och vi tar främst hjälp av Internet, men
även av våra läroböcker.
I oktober kommer alla elever i 6AB delta i kören när den stora Sverigeturnerande
konserten ”Marching for love” kommer till Ulricehamn. Inträdet går
direkt till ”Star for life” som hjälper ungdomar i Sydafrika och Namibia. Detta
kommer jag skriva mer om i ett annat inlägg.
Här kan ni ta del av materialet jag har tagit fram för 5-6AB på vår skola.
Det finns många bra länkar här för att hitta information om andra länder och om
hur barn har det i andra länder. Målet är att öka förståelsen genom
kunskap!
Vårt arbete
på elevens val HT-2016
-------------------------------------------------------------------------------
Lärarinformation
Inledning –
arbetsgång vid första tillfället
A. Öppna länkarna ovan
och visa innehållet.
B. Prata om nyckelord
som: livsvillkor/förutsättningar
i olika länder, barnkonventionen, källor och statistik, ta ställning, djupare
kunskap, värdera, analysera, reflektera och jämföra.
C. Snurra på livshjulet 4 ggr för att
visa hur det fungerar: http://www.livetslotteri.raddabarnen.se
D. Titta på bilderna https://www.raddabarnen.se/Documents/press/Livets%20lotteri/bilder_id_v.pdf
Diskutera vilken info
bilder ger; hur ser miljön ut? Vad händer?
E. Gå igenom grupparbetets regler
-------------------------------------------------------------------------------
Elevinformation
Livets lotteri – grupparbete
Tänk om du föddes på nytt, vilket
land skulle du födas i?
1. Använd "Livets lotteri" på Rädda barnen och få
"ett nytt liv".
2. Ta reda på mer om ditt nya land utifrån dessa rubriker
*klimat
*naturkatastrofer
*naturtillgångar
*befolkning
*vattentillgång
*medelålder
*politik, krig (väpnad konflikt), flykt
*mat
*fattigdom, undernäring(svält)
*barnaga, barnäktenskap, föräldralöshet, mobbning
*analfabetism(läskunnighet)
*hiv och aids, undernäring, sexuellt våld
*ekologiskt fotavtryck
*egna förslag
Länkar som
kan användas för att hitta information:
Bilderna finns här:
Här drar du din lott och hittar fakta om landet:
Här kan du hitta mer fakta:
Landguiden http://www.landguiden.se
Globalis http://www.globalis.se
NE-Fakta om världens länder http://www.ne.se/info/tjänster/världens-länder
Ni jobbar i små grupper och söker fakta. Dela upp jobbet. Skriv ner allt
ni får reda på och sammanställ sedan
detta snyggt på en plansch. Du ska
ha med:
*Fakta av olika slag
*Diagram med hjälp av Factlab
*Kartbild på var landet ligger
*Bilder, helst målade/ritade av elever
3. Vid det sista tillfället är det
redovisning och de får dela med sig av sin information till varandra.
4. Efterarbete – utvärdering och
diskussion i klasserna.
________________________________________________________________
Utbildning för att lära sig använda
Factlab
Factlab – en sökmotor
för skolan
Info först – bra att se på innan man jobbar med
factlab! (Se på båda filmerna! )
*naturkatastrofer
*naturtillgångar
*befolkning
*vattentillgång
*medelålder
*politik, krig (väpnad konflikt), flykt
*mat
*fattigdom, undernäring(svält)
*barnaga, barnäktenskap, föräldralöshet, mobbning
*analfabetism(läskunnighet)
*hiv och aids, undernäring, sexuellt våld
*ekologiskt fotavtryck
*egna förslag
*Diagram med hjälp av Factlab
*Kartbild på var landet ligger
*Bilder, helst målade/ritade av elever
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar