Summa sidvisningar

fredag 22 april 2016

Att hitta styrkorna


Att hitta styrkorna

Jag var på en föreläsning, där John Steinbeck pratade om lärarnas uppdrag. Skolan är inte bara kunskapsmål. Vi ska givetvis undervisa eleverna, men det är djupare än så. Förutom att hjälpa eleverna i skolämnen, ska vi också att få eleverna att hitta sig själva, se sina styrkor och tro på sig själv!

Styrkesamtal
Ett styrkesamtal är ett metakognitivt samtal. Här hittar man styrkor, sätter ”finare” ord på dem och bekräftar eleven. Detta mår alla bra av!

För att förhållandet lärare-elev ska fungera måste den bygga på kommunikation och förtroende.  Det gäller att hitta elevernas styrkor, bekräfta dem och undervisa dem därifrån.

I ett styrkesamtal kan man t.ex. utgå från vilka fritidsintressen eleverna har, vad de känner att de är bra på eller vad som de anser är meningsfullt?

Utifrån detta kan man ställa följdfrågor; hur har du lärt sig allt som du berättar om, hur ofta sysslar du med sina fritidsintressen, hur tacklar du motgångar, vad inspirerar dig?

I dessa samtal märks ofta styrkor som: målmedveten, uthållig, följsamhet, fokusering, kreativitet, koncentration, noggrannhet, nyfikenhet, envishet och bestämdhet, men också styrkor som förmågan att följa instruktioner, att komma på idéer eller att kunna lära av andra. (Detta kan man senare knyta till skolämnen.)

En tanke är att detta görs innan ett utvecklingssamtal. Elever får med sig anteckningarna och detta blir grunden i utvecklingssamtalet. Så här kan anteckningarna formas - till en styrkestjärna:

Det viktiga är att elevernas självförtroende får växa genom skolgången och att framtidstron bevaras! Det talas mycket om bedömning, men vi får inte fastna i detta.

Ta reda på när det fungerar!
Låter vi eleverna växa utifrån sina styrkor? Funderar vi över när det fungerar och vad som fungerar?

Ser vi på eleverna med negativa eller positiva ögon, fokuserar vi på elevers brister eller styrkor när vi planerar undervisningen?

Vad kan vara bra med ett beteende, som ofta ses som störande? Måste man kunna sitta still, vara tyst, kunna vänta, lyda ... Är skolan ett ”uthållighetsprov” eller en plats där alla kan få växa?

John Steinberg - Hitta styrkorna




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar