Att hitta styrkorna
Jag var på en föreläsning, där John Steinbeck pratade om lärarnas uppdrag. Skolan är inte bara kunskapsmål. Vi ska givetvis undervisa
eleverna, men det är djupare än så. Förutom att hjälpa eleverna i skolämnen, ska
vi också att få eleverna att hitta sig själva, se sina styrkor och tro på sig
själv!
Styrkesamtal
Ett styrkesamtal är ett metakognitivt samtal. Här hittar man styrkor,
sätter ”finare” ord på dem och bekräftar eleven. Detta mår alla bra av!
För att förhållandet lärare-elev ska fungera måste den bygga på
kommunikation och förtroende. Det gäller
att hitta elevernas styrkor, bekräfta dem och undervisa dem därifrån.
I ett styrkesamtal kan man t.ex. utgå från vilka fritidsintressen eleverna
har, vad de känner att de är bra på eller vad som de anser är meningsfullt?
Utifrån detta kan man ställa följdfrågor; hur har du lärt sig allt som du
berättar om, hur ofta sysslar du med sina fritidsintressen, hur tacklar du
motgångar, vad inspirerar dig?
I dessa samtal märks ofta styrkor som: målmedveten, uthållig, följsamhet,
fokusering, kreativitet, koncentration, noggrannhet, nyfikenhet, envishet
och bestämdhet, men också styrkor som förmågan att följa instruktioner, att komma
på idéer eller att kunna lära av andra. (Detta kan man senare knyta till
skolämnen.)
En tanke är att detta görs innan ett utvecklingssamtal. Elever får med sig
anteckningarna och detta blir grunden i utvecklingssamtalet. Så här kan
anteckningarna formas - till en styrkestjärna:
Det viktiga är att elevernas självförtroende får växa genom skolgången och
att framtidstron bevaras! Det talas mycket om bedömning, men vi får inte fastna
i detta.
Ta reda på när det fungerar!
Låter vi eleverna växa utifrån sina styrkor? Funderar vi över när det
fungerar och vad som fungerar?
Ser vi på eleverna med negativa eller positiva ögon, fokuserar vi på
elevers brister eller styrkor när vi planerar undervisningen?
Vad kan vara bra med ett beteende, som ofta ses som störande? Måste man
kunna sitta still, vara tyst, kunna vänta, lyda ... Är skolan ett
”uthållighetsprov” eller en plats där alla kan få växa?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar