Ett prov
som blir ett lärtillfälle
Att
besvara frågor på ett uttömmande, analyserande och jämförande sätt är inte
lätt. Detta är något man måste öva på, både muntligt och skriftligt!
Vi övade
en del på det varje historialektion. Vi jämförde dåtid med nutid, vi ställde
frågorna; när, var, hur, varför och på vilket sätt? Vi tittade på 1500 talet
med kritiska ögon, sammanfattade och analyserade … Till slut
var det dags för ett prov, ett prov för att se vad de kunde och ett prov som
skulle locka dem till uttömmande svar.
De hade
80 minuter på sig att besvara 6 frågor. De flesta skrev oavbrutet, men en del
pauser för att tänka. En del kände sig klara efter 60 minuter och några kunde
inte skriva mer efter bara halva tiden.
Det
gällde att verkligen svara på frågan som ställdes, att skriva långa uttömmande
svar, att tänka utanför boxen och se på allt från flera olika håll, samt ha med
exempel och förklaringar på allt de skrev.
Det här är inte lätt! Man måste
öva på det!
Idag
gjorde vi provet igen, tillsammans. Frågorna repeterades, diskuterades och
plötsligt hände det något. Nu vaknade några elever till liv ordentligt, några som inte
hade skrivit så mycket på provet kunde plötsligt visa djupare kunskaper. De kom
igång och nu fanns förklaringarna och exemplen. De växte!
Sedan
fick de se på sina egna rättade prov och då förstod de mer vad som krävdes. Nu
blev det tydligare för dem. Provet var inte det sista vi gjorde på detta
arbetsområde, det var ett steg och nu fortsätter vi och lär oss mer!
”Tack för
provet, vi lärde oss en massa på det”, sa en elev. En annan sa:
”Nu
fattar jag hur jag skulle ha svarat och nästa gång känns det lättare för det
gäller ju bara att hela tiden vara tydlig och förklara allt. Jag frågade hur
många i klassen som kände likadant och alla räckte upp handen. Innan lektionen
var slut kom en elev och sa att det var bra att alla hade fått chansen att
utveckla sina svar och berätta mer.
Eleverna såg glada ut och jag kände mig glad jag med. Vi är på väg åt rätt håll! Många var nöjda med sitt resultat(medel värdet låg på 18/30), men helt klart kan eleverna mer än vad de visade på provet för det är svårt att besvara frågor skriftligt, detta måste man lära sig genom att öva på det!
Eleverna såg glada ut och jag kände mig glad jag med. Vi är på väg åt rätt håll! Många var nöjda med sitt resultat(medel värdet låg på 18/30), men helt klart kan eleverna mer än vad de visade på provet för det är svårt att besvara frågor skriftligt, detta måste man lära sig genom att öva på det!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar