Så var det äntligen dags för bokredovisningar!
Vi håller
på för fullt med bokredovisningar. Nästan hela skoldagen användes idag till
redovisningarna. Eleverna skulle redovisa en bok de läst och de hade fått
massor av tips på hur och vad de kunde göra. Alla skulle skriva en recension,
men sedan fick de själva välja vad de ville göra utöver det. (Detta kan ni läsa
om i ett inlägg jag skrev 2015-02-12)
Ni kanske tror att några elever väljer minsta möjliga,
men då har ni fel! Idag, på första redovisningsdagen, hann vi med 14
redovisningar och alla var olika. De flesta använde sig av 3-4 olika tekniker. Eleverna
hade alla gått in för detta till 100 %. De hade övat hemma och många hade också
övat på raster. Resultaten var fantastiska, jag är
imponerad!
De flesta började med sin bokrecension. Några läste
innantill samtidigt som de var noga med att ha ögonkontakt med publiken med
jämna mellanrum, andra valde att berätta om sin bok med hjälp av stödord, en
del tog hjälp av fina egengjorda bildspel eller teckningar/målningar, som
illustrerade bokens innehåll.
Vi fick också se på en videoinspelning, lösa korsord och
rebusar, gå tipspromenader samt lösa quiz/frågesporter av olika konstellation.
Många tog hjälp av bildspel då de gjorde sina frågor, en kille bjöd oss på en
kahoot. Där fick vi använda våra mobiler
och inlånade ipads. Vid några tävlingar fick eleverna tävla enskilt och vid
andra tillfällen var det i lag. Spänningen var stor och allas ögon glittrade.
Teaterpjäser är populärt. Några hade enmansteater; en
tog hjälp av ett bildspel, som då tog oss in i ett sammanträdesrum hos polisen,
där hon som polischef höll i ett möte med sina poliser. Två andra elever hade
jobbat som regissörer och övat in pjäser tillsammans med några klasskamrater.
De hade med sig olika rekvisita, utklädningskläder och kulisser. Publiken satt som klistrad för att inte
missa några detaljer av pjäserna. Det blev leenden, skatt och långa applåder. En pjäs byggde på bokens innehåll en annan på vad som skulle kunna hända sedan. Flera hade gjort TV program där de satt bakom en TV skärm av papp och underhöll oss med nyhetssändningar, där boken presenterades eller helt enkelt sålde in boken till alla som lyssnade.
Efter varje redovisning räckte eleverna i publiken upp
handen och den som stod där framme fick ta emot deras positiva kommentarer. ”Du
ägde rummet!” ”Du läste så bra, med inlevelse och det var lätt att lyssna på
dig!” Dina målningar var jättefina!” ”Det var roligt med en tipspromenad och
frågorna var bra!”, ” Jag visste att du var bra på teater, men något så här bra
har jag aldrig sett innan!” ”Vad roligt att du kom på något helt nytt!” ”Det
märks att du har övat mycket, för du kunde ju allt utantill!” ”Du såg så glad ut
och du var så lugn!” ”Du hade bra tålamod när vi ville att du skulle läsa
frågorna igen!” ”Du är så duktig på allt tekniskt och då kan vi lära oss av
dig!” ”Vilken bra text du hade skrivit!"…
Jag frågade eleverna vad som var bra med dagen. De
flesta sa att det var roligt, omväxlande, att tiden gick så fort, men ett svar
var helt uttömmande: ”Att först förbereda sig, öva väldigt mycket hemma och
även lite i skolan och därefter till slut få framträda inför en intresserad
publik, som visade respekt och som applåderar stort när man är klar ... ja och att
alla sedan kommer med respons… Waoo, det känns bra, man känner sig stolt!”
Ja, waoo, det känns bra för mig som lärare också! Vilken
energi, vilken kreativitet, vilken glädje! Vad duktiga de är på att prata inför
varandra, vad fantastiskt det är att se hur de helt obehindrat går fram och
njuter av att få allas uppmärksamhet och så det faktum att de i sina framträdanden
faktiskt ”växer så det nästan knakar”! Det syns att de är stolta och det ska de
verkligen vara!
Idag var inga elever trötta och idag gick tiden otroligt
snabbt! Vilken tur att vi har 10 redovisningar kvar som vi kan se fram emot i
morgon! Jag hoppas vi inte hinner klart i morgon, sa en elev. Hon la till...för då får vi ha bokredovisningar på torsdag också!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar